• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
توسعه محلی (روستائی-شهری)
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
شماره شماره 2
پاییز و زمستان 1391، صفحه 200-210
شماره شماره 1
بهار و تابستان 1391، صفحه 140-150
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
کلانتری, عبدالحسین, رستمعلی زاده, ولی اله, حسنی, حسین. (1391). تحلیل مقایسه‌ای استفاده از رسانه‌ها در مناطق شهری و روستایی ایران. توسعه محلی (روستائی-شهری), 4(2), 121-138. doi: 10.22059/jrd.2013.30289
عبدالحسین کلانتری; ولی اله رستمعلی زاده; حسین حسنی. "تحلیل مقایسه‌ای استفاده از رسانه‌ها در مناطق شهری و روستایی ایران". توسعه محلی (روستائی-شهری), 4, 2, 1391, 121-138. doi: 10.22059/jrd.2013.30289
کلانتری, عبدالحسین, رستمعلی زاده, ولی اله, حسنی, حسین. (1391). 'تحلیل مقایسه‌ای استفاده از رسانه‌ها در مناطق شهری و روستایی ایران', توسعه محلی (روستائی-شهری), 4(2), pp. 121-138. doi: 10.22059/jrd.2013.30289
کلانتری, عبدالحسین, رستمعلی زاده, ولی اله, حسنی, حسین. تحلیل مقایسه‌ای استفاده از رسانه‌ها در مناطق شهری و روستایی ایران. توسعه محلی (روستائی-شهری), 1391; 4(2): 121-138. doi: 10.22059/jrd.2013.30289

تحلیل مقایسه‌ای استفاده از رسانه‌ها در مناطق شهری و روستایی ایران

مقاله 6، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 1391405، پاییز و زمستان 1391، صفحه 121-138  XML اصل مقاله (451 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2013.30289
نویسندگان
عبدالحسین کلانتری1؛ ولی اله رستمعلی زاده2؛ حسین حسنی3
1استادیار و مدیر گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
2دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی توسعه روستایی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
3دانشجوی دکتری ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
چکیده
امروزه وسایل ارتباطی و اطلاعاتی، نقش مهمی در تغییرات زندگی و توسعه در مناطق روستایی و شهری دارد. تغییرات مذکور، تدریجی است و در بلندمدت خود را نشان می‌دهد، بنابراین، در حال حاضر همگان بر نقش و تأثیر رسانه‌ها در ایجاد تغییرات و دگرگونی‌های اجتماعی، جدا از شدت و ضعف و حدود آن، اذعان دارند. در پژوهش حاضر، با توجه به نقش رسانه‌های جمعی و وسایل ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه، به ویژه توسعه روستایی، وضعیت مصرف رسانه‌ای در مناطق روستایی مورد بررسی قرار گرفته است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این بوده است که وضعیت مصرف رسانه‌ای در نواحی روستایی ایران، خواه رسانه‌های سنتی و جمعی و خواه رسانه‌های نوین، از جمله اینترنت به عنوان یکی از اجزای اصلی فناوری-های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، به چه نحو است. به طور طبیعی، به عنوان معیار ارزیابی، این موضوع باید در ارتباط با نواحی شهری ایران بررسی شود تا فاصله و شکاف بین نواحی شهری و روستایی ایران، به لحاظ دسترسی و مصرف رسانه‌ای مشخص شود. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که میزان مصرف رسانه‌ای در مناطق روستایی، نسبت به مناطق شهری کم است. در ضمن، فاصله و شکاف مصرف رسانه‌ای در هر سه نوع وسایل ارتباط جمعی، یعنی رسانه‌های نوشتاری یا سنتی، جمعی و نوین مشاهده‌پذیر است.
کلیدواژه‌ها
ارتباطات؛ توسعه؛ توسعه روستایی؛ رادیو؛ رسانه‌ها؛ فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی.
عنوان مقاله [English]
A Comparative Analysis of Media Consumption in Rural and Urban Areas in Iran
نویسندگان [English]
Abdolhossein Kalantari1؛ Vali’ollah Rostamalizadeh2؛ Hossein Hassani3
چکیده [English]
A Comparative Analysis of Media Consumption in Rural and Urban Areas in Iran
Nowadays, Information and communication technologies play an important role in living changes and development in rural and urban areas. The changes are gradual and long time; so, everyone acknowledges today the role and impact of media in social changes and transformations; despite their strength, weakness and extent. The research analyses media consumption in Iranian rural areas, considering influence of media in development and especially, rural development. The main concentration of the research is measuring media consumption, (traditional, mass and new media) like internet as index of ICT. Clearly, the amount of media application in urban areas has been used as a comparative criterion; which could demonstrate the gap in urban and rural areas in Iran. The findings showed that the gap in all media types in considerable.
Keywords: Development, Rural Development, Communication, Media, Radio, New ICTs.
jrd
کلیدواژه‌ها [English]
communication, Development, Media, New ICTs., Radio, Rural development
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 5,223
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,259
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.