TY - JOUR ID - 30289 TI - تحلیل مقایسه‌ای استفاده از رسانه‌ها در مناطق شهری و روستایی ایران JO - توسعه محلی (روستائی-شهری) JA - JRD LA - fa SN - 2008-8981 AU - کلانتری, عبدالحسین AU - رستمعلی زاده, ولی اله AU - حسنی, حسین AD - استادیار و مدیر گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی توسعه روستایی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 2 SP - 121 EP - 138 KW - ارتباطات KW - توسعه KW - توسعه روستایی KW - رادیو KW - رسانه‌ها KW - فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی. DO - 10.22059/jrd.2013.30289 N2 - امروزه وسایل ارتباطی و اطلاعاتی، نقش مهمی در تغییرات زندگی و توسعه در مناطق روستایی و شهری دارد. تغییرات مذکور، تدریجی است و در بلندمدت خود را نشان می‌دهد، بنابراین، در حال حاضر همگان بر نقش و تأثیر رسانه‌ها در ایجاد تغییرات و دگرگونی‌های اجتماعی، جدا از شدت و ضعف و حدود آن، اذعان دارند. در پژوهش حاضر، با توجه به نقش رسانه‌های جمعی و وسایل ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه، به ویژه توسعه روستایی، وضعیت مصرف رسانه‌ای در مناطق روستایی مورد بررسی قرار گرفته است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این بوده است که وضعیت مصرف رسانه‌ای در نواحی روستایی ایران، خواه رسانه‌های سنتی و جمعی و خواه رسانه‌های نوین، از جمله اینترنت به عنوان یکی از اجزای اصلی فناوری-های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، به چه نحو است. به طور طبیعی، به عنوان معیار ارزیابی، این موضوع باید در ارتباط با نواحی شهری ایران بررسی شود تا فاصله و شکاف بین نواحی شهری و روستایی ایران، به لحاظ دسترسی و مصرف رسانه‌ای مشخص شود. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که میزان مصرف رسانه‌ای در مناطق روستایی، نسبت به مناطق شهری کم است. در ضمن، فاصله و شکاف مصرف رسانه‌ای در هر سه نوع وسایل ارتباط جمعی، یعنی رسانه‌های نوشتاری یا سنتی، جمعی و نوین مشاهده‌پذیر است. UR - https://jrd.ut.ac.ir/article_30289.html L1 - https://jrd.ut.ac.ir/article_30289_1eafbc3d0ce6bb16e42c721f3375e27b.pdf ER -