کانون‌های سلامت و تحقق مشارکت مردمی در نظام سلامت شهر تهران

نوع مقاله : پژوهشی : طرح یا پروزه تحقیقاتی (با ذکر نام وزارتخانه، سازمان یا مؤسسه طرف قرارداد)

نویسنده

دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی

10.22059/jrd.2025.396312.668925

چکیده

با عنایت به اهمیت و ضرورت مشارکت عمومی در نظام سلامت به منظور افزایش مطلوبیت دسترسی، اثربخشی و عادلانه‌بودن سیاست‌های آن، مطالعة حاضر به تحلیل عملکرد کانون‌های مردمی سلامت در نظام سلامت شهر تهران می‌پردازد.

این تحقیق با روش کیفی و مصاحبه با 35 نفر از متولیان امر سلامت و کانون‌های مردمی سلامت در شهرداری تهران انجام شده است.

یافته‌ها نشان داد که کانون‌ها گرچه بنا به دو الزامِ مشارکت مردمی در سیاست‌گذاری نظام سلامت و تقویت سرمایة اجتماعی در محلات شکل گرفتند، اما همچنان بخشی از دستگاه بوروکراتیک شهرداری تهران بوده و مختصات مردمی و محلی بودن در مورد آنها کمتر مشاهده می‌شود. از حیث عملکردی، روایت عملکرد کانون‌ها، روایتی بر ناکامی آنها در برآوردن انتظارات و رسالت تعیین‌شده دارد. گرچه عملکرد آنها در زمان ابتدای شکل‌گیری در دورة مدیریت وقت شهرداری که ایدة آن با هدف تبدیل شهرداری به یک نهاد اجتماعی مطرح شد بهتر بود، اما در دوره‌های بعدی این عملکرد رو به ضعف گذاشت. در نهایت اینکه کانون‌ها از زمان آغاز فعالیت تاکنون با پنج دسته مسائل و مشکلاتِ اقتصادی و مالی، اجتماعی و فرهنگی، مدیریتی و اجرایی، فیزیکی و تجهیزاتی، و حقوقی و قانونی مواجه بودند.

با استناد به خوانش‌های نظری و پیشینة تجربی، یافته‌های تحقیق حکایت از نامردمی‌بودن، ریسک ناپایداری، ناکارآمدی و مشارکت حداقلی در رابطه با وضعیت و عملکرد کانون‌های سلامت دارد که این وضعیت مانع از تحقق ایدة کانون‌های سلامت به عنوان یکی از ابزارهای اجتماعی‌شدن نظام سلامت در سطح محلات شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Health centers and the realization of public participation in the health system of Tehran

نویسنده [English]

  • Karam Habibpour Gatabi
Associate Professor at Kharazmi University
چکیده [English]

Considering the importance and necessity of public participation in the health system in order to increase the desirability of access, effectiveness and fairness of its policies, the present study analyzes the performance of public health centers in the health system of Tehran.

This research was conducted using a qualitative method and interviews with 35 health officials and public health centers in Tehran Municipality.

The findings showed that although the centers were formed based on the two requirements of public participation in health system policymaking and strengthening social capital in neighborhoods, they are still part of the bureaucratic apparatus of Tehran Municipality and the characteristics of being public and local are less observed in them. In terms of performance, the narrative of the centers' performance is a narrative of their failure to meet expectations and the assigned mission. On the other hand, their performance was better at the beginning of their formation during the period of the municipal administration, when the idea was raised with the aim of transforming the municipality into a social institution, but in the following periods, this performance began to weaken, and finally, since the beginning of their activities, the centers have faced five categories of issues and problems: economic and financial, social and cultural, managerial and executive, physical and equipment, and legal and statutory.

Based on theoretical readings and empirical background, the research findings indicate not to being people-centred, risk of unsustainability, inefficiency, and minimal participation in relation to the situation and performance of health centers, which has prevented the realization of the idea of health centers as a means of socializing the health system at the local level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Health system
  • justice in health
  • public participation
  • healthy city
  • public health center