مطالعه تجربه زیسته شهروندان از کنترل اجتماعی در مگامال‌های شهر تبریز

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی و عضو گروه مطالعات زنان و خانواده موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تبریز، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 گروه جامعه‌شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22059/jrd.2025.396207.668924

چکیده

امروزه مگامال‌ها یکی از مراکز تاثیرگذار بر زندگی شهروندان به شمار می‌روند که در کنار ایجاد فضای شاد و مفرح با اعمال سیاست‌های متنوع در پی دستیابی به اهداف تجاری و مصرفی خویش هستند. مقاله پیش رو به ابعاد مختلف کنترل اجتماعی در این مراکز پرداخته که سیاست‌های مذکور از خلال آن پی‌ریزی و دنبال می‌شوند.
روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و تعداد 31 مصاحبه در شهر تبریز از 4 مرکز بزرگ تجاری اطلس، لاله پارک، ستاره باران و ایپک پالاس در نیمه اول سال 1403 اخذ شده است. شیوه نمونه‌گیری به شکل هدفمند بوده و فرآیند انجام مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته و سپس نتایج به روش کدگذاری 3 مرحله‌ای (باز، محوری و انتخابی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.
یافته‌ها در 2 مقوله کلی کنترل جمعی در مگامال‌ها شامل کدهای محوری کنترل ارتباطات اجتماعی، کنترل مصرف و کنترل تردد و کنترل فردی در مگامال‌ها شامل کدهای محوری کنترل پوشش، کنترل رفتار و جهت‌دهی به سلائق افراد دسته‌بندی شد و مشخص گردید سیاست‌های کنترل اجتماعی که این مراکز اعمال می‌کنند تاثیرات مثبت و منفی فراوانی بر اقشار مختلف جامعه دارد
با در نظر گرفتن اهداف تجاری و مصرفی مگامال ‌ها بایستی نسبت به پیامدهای سو هدایت شهروندان به مکان‌های سرپوشیده تحت لوای ایدئولوژی سرمایه‌داری هشیار بود و روند مذکور را به جد مورد بازبینی علمی و اصولی قرار داد.    

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the lived experience of Social Control in Megamalls of Tabriz city

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Golabi 1
  • Ali Boudaghi 2
  • Hadi Semsarieh 3
1 Professor of Sociology and Member of the Women and Family Studies Department, Institute of Social Research, University of Tabriz, Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 , Department of Sociology, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Master of Science in Sociology, Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Nowadays, mega malls are considered as one of the centers that affect the lives of citizens, and in addition to creating a happy and fun atmosphere, they seek to achieve their commercial and consumer goals by implementing various policies. The following article discusses the various dimensions of social control in these centers through which the aforementioned policies are established and pursued.
The research method is qualitative and phenomenological, and 31 interviews were conducted in city of Tabriz, Iran in 4 large shopping centers: Atlas, Laleh Park, Setareh Baran, and Ipak Palace in 2024. The sampling method was purposeful, and the interview process continued until theoretical saturation was reached, and then the results were analyzed using a 3-stage coding method (open, axial, and selective).
The findings were categorized into two general categories: mass control in megamalls, including the axial codes of social communication control, consumption control, and traffic control; and individual control in megamalls, including the axial codes of dressing control, behavior control, and reorientation of individual tastes. It was determined that the social control policies that these centers implement have many positive and negative effects on different segments of society.
Considering their commercial and consumer goals, one must be vigilant about the consequences of misleading citizens to indoor places under the banner of capitalist ideology and subject the aforementioned process to a serious scientific and principled review

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavior
  • Consumption
  • Mega Mall
  • Norms
  • Social Control