تحلیل پدیدارشناسانه فهم زنان از کسب‌وکارهای خانگی در شهر قروه درگزین

نوع مقاله : پژوهشی : مقاله مستخرج از پایان نامه یا رساله دکتری

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 استاد جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران .

3 کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا .

10.22059/jrd.2024.378390.668861

چکیده

هدف اصلی این مطالعه تحلیل کیفی درک و فهم زنان از مفهوم «کار» است. اهداف فرعی شناخت ویژگی‌های کسب‌وکارهای خانگی روستایی، فرصت‌ها، چالش‌های و استراتژی‌های مقابله با آن‌‌ از منظر زنان شاغل روستایی است. چارچوب مفهومی این مطالعه بر نظریه‌های جامعه شناسی کار استوار است. روش این مطالعه پدیدارشناسی تفسیری است که مبتنی بر تجربه زیسته زنان از کار خانگی است. جامعه هدف، زنان شاغل در کسب‌و‌کارهای خانگی شهر قروه درگزین است. حجم نمونه به روش کلوله برفی انتخاب و بر اساس اشباع نظری به 25 نفر از زنان باتجربه در مشاغل خانگی محدود شده است. یافته‌های مطالعه در 4 مقوله اصلی، 19 مقوله فرعی و 45 مفهوم تحلیل شده-اند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد تعریف زنان شاغل در کسب‌وکارهای خانگی از کار «کسب درآمد»، «کسب منزلت اجتماعی»، «مشارکت در تصمیم‌گیری» و «احساس عاملیت» است. زنان ویژگی‌های کسب‌و‌کار خانگی را «انعطاف‌پذیری کار»، «زمان شناور»، «خویش‌فرمایی» و «هم‌زمانی، هم‌مکانی و هم‌هویتی شغل زنانه با وظایف خانگی زنان» می‌دانند. بر اساس روایت زنان، آن‌ها با چالش‌های مهمی نظیر «فقدان سرمایه اولیه»، «فقدان مهارت‌های کاری» و «نگرهاش‌ها و کلیشه‌های جنسیتی سخت» مواجه شده‌اند. راهبردهای که زنان برای غلبه بر مشکلات انتخاب کرده‌اند، عبارتند از: «استفاده از فن‌آوری‌های نوین»، «یادگیری مهارت‌های کاری»، «یادگیری فنون بازاریابی»، «‌استفاده از تبلیغات مجازی»، «مقابله با نگرش‌ها و کلیشه‌های سنتی».

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenological analysis of women's understanding of home businesses in the city of Ghorve Dargazin.

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Sabzehei 1
  • Asadollah Naghdi 2
  • Zahra Abdinlu 3
1 Department of social sciences, faculty of economic and social sciences, Bu-Ali Sina university, Hamedan, Iran.
2 professor of sociology, Academic Staff of economic and social Sciences, Bu-Ali Sina university, Hamdean, Iran
3 Master of sociology, Bu-Ali Sina university, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

Identifying local abilities and capacities for development, including the ability of women in development as half of the human resources of rural communities. Developing rural home businesses and providing the necessary platforms for the growth and development of such businesses is one of the ways to solve the problem of rural poverty. The main purpose of this study is the qualitative analysis of women's understanding of the concept of “work”. The secondary goal is focused on the characteristics of rural home businesses, opportunities, challenges and strategies to deal with them from Standpoint of rural working women. The conceptual framework of this study is based on work sociology theories. The target community is women working in home businesses in Ghorve city. The sample size is selected by snowball method and based on theoretical saturation; it is limited to 25 experienced women in domestic jobs. The findings of the study have analyzed in 4 main categories, 19 sub-categories and 45 concepts. The results of this research show that women working in home businesses define work as “earn of income”, “gain of social prestige”, “participating in decision-making” and “feeling of subjectivity”. Women describe the characteristics of home business as “flexibility of work”, “floating time”, “self-employment”, “Sameness of time, place and nature of woman’s job with household duties.

According with Women’s narrative, they faced many essential challenges such as “Lack of initial capital”, “lack of work skills” and “hard gender of attitudes and stereotypes”. The Strategies they choose to deal with problems include “Using new technologies”, “Learning work skills”, “Learning marketing techniques”, “Using virtual advertising”, “Fighting gender attitudes and stereotypes”.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Rural Women”, “Home Business”, “Women'
  • s Empowerment”, “Gender Attitudes and Stereotypes”, “Earn of Income”