راهکارهای رفع موانع توسعۀ شرکت‌های صادراتی در بخش کشاورزی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

محصولات کشاورزی از ابتدای حیات بشر بر کرۀ خاکی، به شکل‌ها و حجم‌های مختلف در دست بشریت بوده است. محصولات کشاورزی امروزه از اهمیت راهبردی و سیاسی برخوردارند؛ چرا که تضمین‌کنندۀ بقای حکومت‌ها هستند. از این‌رو هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدل راهکارهای رفع موانع توسعۀ شرکت‌های صادراتی در بخش کشاورزی است.
پژوهش حاضر توصیفی-میدانی و از نوع مطالعات کیفی است که به روش کیفی داده‌بنیاد به گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازد. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبۀ باز است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، خبرگان آشنا به مسئله در پست‌های مدیریت عالی گمرک و مدیران شرکت‌های صادراتی کشاورزی و در بخش کمی، کارکنان اداری آن‌ها هستند. بدین‌ترتیب در بخش کیفی، 13 مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد و در بخش کمی 260 عضو نمونه به روش تصادفی و فرمول کوکران انتخاب شدند.
طبق نتایج، راهکارها با ضریب 402/0 دارای کدهای محوری (سطح شرکت، پایداری، فناورانه، سطح بازار، سطح دولت و قوانین، سطح فردی) و چالش‌ها و موانع با ضریب 106/0 دارای کدهای محوری (قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، زیرساختی، عوامل محیطی و عوامل بازار و تولید) اثر مستقیم و معناداری بر رفع موانع توسعۀ صادرات کشاورزی دارند.
تقویت بخش‌های ذکرشده به‌خصوص بخش فناورانه و سیاست می‌تواند بر رفع موانع این بخش تأثیر زیادی بگذارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Solutions to Remove Obstacles to the Development of Export Companies in the Agricultural Sector

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bashokouh
  • Amirhosein Taheri
Department of Business Administration, Faculty of Social Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Agricultural products have been utilized in various capacities and fortitudes by human beings ever since the dawn of civilization. Agricultural products currently hold significant strategic and political value due to their ability to ensure the continued existence of governments. Hence, the objective of this study is to propose a framework for addressing the barriers that impede the growth of agricultural export enterprises.
present study employs a qualitative research design, specifically descriptive field research, to gather and analyze data in accordance with the foundation's qualitative data method. One method of data acquisition utilized in this study is an open interview. The statistical community consists of individuals who possess extensive knowledge and experience in the field, including administrators of agricultural export companies and high-level customs officials. In the quantitative aspect, this expertise is supplemented by administrative personnel. Thus, until theoretical saturation was attained, thirteen interviews were conducted for the qualitative portion, and 260 sample members were selected for the quantitative portion using Cochran's formula and the random method.
The solutions containing core codes (company level, sustainability, technological, market level, government and laws level, individual level) exhibit a coefficient of 0.402. Conversely, the challenges and obstacles, with a coefficient of 0.106, comprise fundamental codes (policies and laws, infrastructure, environmental factors, and market and production factors). These obstacles have a direct and statistically significant impact on the removal of barriers to the advancement of agribusiness.
By fortifying the aforementioned sectors—particularly the technological sector and politics—this sector can be significantly aided in overcoming its obstacles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Removal of Export Obstacles
  • Development of Export Companies
  • Agricultural Export
  • Solution
  • حسینی، سید صفدر و همایون‌پور، مهدیه (1391). بررسی عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی ایران. فصلنامۀ اقتصاد کشاورزی، 6(4)، 1-15.
  • زارعی، عظیم و سیاه‌سرانی کجوری، محمدعلی (1402). طراحی و تبیین مدل سیستمی دیپلماسی تجاری در راستای صادرات پایدار شرکت‌های دانش‌بنیان. نشریۀ مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 6(1)، 41-63.. https://doi.org/10.22034/jiba.2023.54120.1970
  • فاضلی، سید حسین، رضی، داوود، فیروزجائیان، علی‌اصغر و موسوی، سید هاشم (1402). بررسی جامعه‌شناختی عدم موفقیت شرکت‌های سهامی زراعی در دوران بعد از اصلاحات ارضی (مورد مطالعه: شرکت سهامی زراعی رودپیش فومن). توسعۀ محلی (روستایی-شهری)، 15(1)، 27-48. http://doi.org/22059/jrd.2023.360050.668796
  • نادریان فر، مهدی، قنبری، سیروس و بذرافشان، جواد (1400). اثرات طرح 46 هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان بر پایداری اجتماعی روستاها (مورد مطالعه: نواحی روستایی شهرستان هامون). توسعۀ محلی (روستایی-شهری)، 13(2)، 455-479. https://doi.org/10.22059/jrd.2021.333497.668688
  • امیری سردری، زهره؛ یعقوبی، نورمحمد و تباوار، علی­اصغر (1401). تاثیر بازاریابی محتوایی بر تقاضای فرش دستباف ایرانی با استفاده از تکنیک تحلیل داده بنیاد، مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 9 (1)، 158-181. https://doi.org/10.34785/J018.2022.417
  • امیری سردری، زهره؛ حیدری، علی­اکبر؛ جمشیدی، محمدجواد و زیودار، مهدی (1442). تأثیر المکونات الإداریه القانونیه و مشارکه أصحاب المصلحه فی صناعه السیاحه البیئیه لی مشارکه ملائکه الأعمال (دراسه حاله: مقاطعه کرمانشاه). اسات فی العلوم الانسانیه. ۲۸ (۱) :۹۳-۱۱۹ URL: http://aijh.modares.ac.ir/article-۳۱-۴۱۷۷۳-fa.html
  • Amiri Sardai, Z., Yaghoubi, N. M., & Tabavar, A. A. (2022). The effect of content marketing on Iranian handmade carpets demand’s with using the Data-grounded technique. Consumer Behavior Studies Journal, 9(1), 158-181. https://doi.org/10.34785/J018.2022.417 (In Persian).
  • Amiri Sardari, Z., Heydari, A., Jamshidi, M. J., & Zivdar, M. (2021). The Influence of Legal-Managerial Components and Participation of Stakeholders in the Ecotourism Industry on Attracting Business-Angels (Case Study: Kermanshah Province). The Journal of Research in Humanities, 28(1), 93-119. DOR: 20.1001.1.23834269.1442.28.1.6.8 (In Persian)
  • Casey, C. A., & Cimino-Isaacs, C. (2020). Export restrictions in response to the COVID-19 pandemic. Congressional Research Service.
  • Charlton, D., & Castillo, M. (2021). Potential impacts of a pandemic on the US farm labor market. Applied Economic Perspectives and Policy, 43(1), 39-57. https://doi.org/10.1002%2Faepp.13105
  • Chenarides, L., Grebitus, C., Lusk, J. L., & Printezis, I. (2021). Who practices urban agriculture? An empirical analysis of participation before and during the COVID-19 pandemic. Agribusiness, 37(1), 142-159. https://doi.org/10.1002%2Fagr.21675
  • Etemad, H. (2005). SMEs' internationalization strategies based on a typical subsidiary's evolutionary life cycle in three distinct stages. MIR: Management International Review, 145-186. https://www.jstor.org/stable/40836146
  • Fazeli, S. H., Razi, D., Firouzjaeian, A. A., & Moosavi, S. H. (2023). Sociological Analysis of the Failure of Agricultural Joint-Stock Companies Following Land Reforms. Community Development (Rural and Urban Communities), 15(1), 27-48. http://doi.org/22059/jrd.2023.360050.668796. (In Persian)
  • Fuchs, M., & Köstner, M. (2016). Antecedents and consequences of firm’s export marketing strategy: An empirical study of Austrian SMEs (a contingency perspective). Management Research Review, 39(3), 329-355. https://doi.org/10.1108/MRR-07-2014-0158
  • Hosseini, S. S., & Homayounpour, M. (2013). Investigating factors affecting the export of agricultural products in Iran. Agricultural Economics Quarterly, 6(4), 1-15. (In Persian)
  • Kolesnyak, A. A., Polyanskaya, N. M., Naydanova, E. B., & Kolesnyak, I. A. (2020). Agricultural development trends in Russia. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. IOP Publishing. 548(2), 1-5.
  • Lee, J. (2001). A grounded theory: integration and internalization in ERP adoption and use. The University of Nebraska-Lincoln.
  • Lin, B. X., & Zhang, Y. Y. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on agricultural exports. Journal of Integrative Agriculture, 19(12), 2937-2945. https://doi.org/10.1016/S2095-3119(20)63430-X
  • Lin, F. J., & Ho, C. W. (2019). The knowledge of entry mode decision for small and medium enterprises. Journal of innovation & knowledge, 4(1), 32-37. https://doi.org/10.1016/j.jik.2018.02.001
  • Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2001). The internationalization and performance of SMEs. Strategic Management Journal, 22(6-7), 565-586. http://dx.doi.org/10.1162/asep_a_00796
  • Luckstead, J., Nayga Jr, R. M., & Snell, H. A. (2021). Labor issues in the food supply chain amid the COVID-19 pandemic. Applied Economic Perspectives and Policy, 43(1), 382-400. http://dx.doi.org/10.1162/asep_a_00796
  • Lukyanova, M., Kovshov, V., Zalilova, Z., & Faizov, N. (2022). Modeling the expansion of agricultural markets. Montenegrin Journal of Economics, 18(2), 127-141. http://doi.org/14254/1800-5845/2022.18-2.12.
  • McKibbin, W. J., & Fernando, R. (2020). Global macroeconomic scenarios of the COVID-19 pandemic. Europe PMC. http://dx.doi.org/10.1162/asep_a_00796
  • Monteiro, A. P., Soares, A. M., & Rua, O. L. (2019). Linking intangible resources and entrepreneurial orientation to export performance: The mediating effect of dynamic capabilities. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 179-187. https://doi.org/10.1016/j.jik.2019.04.001
  • Naderianfar, M., Ghanbari, S., & Bazrafshan, J. (2022). The Impact of the 46,000-Hectare Sistan Plain Irrigation Project on the Social Sustainability of Villages (Case Study: Rural Areas of Hamoon City). Community Development (Rural and Urban Communities), 13(2), 455-479. https://doi.org/10.22059/jrd.2021.333497.668688 (In Persian)
  • Peter, M. N., Bukachi, S. A., Olungah, C. O., & Haller, T. (2018). Opportunities and challenges in export horticulture as an agro-industrial food system: case study of Northwest Mount Kenya region. International Journal on Food System Dynamics, 9(5), 470-483. http://dx.doi.org/10.18461/ijfsd.v9i5.957.
  • Puertas, R., Marti, L., & Garcia-Alvarez-Coque, J. M. (2020). Food supply without risk: multicriteria analysis of institutional conditions of exporters. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(10), 3432.
  • Ricciardi, F., Zardini, A., & Rossignoli, C. (2018). Organizational integration of the IT function: A key enabler of firm capabilities and performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(3), 93-107.
  • Rossi, S. P. S., Bonanno, G., Giansoldati, M., & Gregori, T. (2021). Export starters and exiters: Do innovation and finance matter?. Structural Change and Economic Dynamics, 56, 280-297.
  • Ummyiah, H. M., Narayan, S., Kumar, P., Nabi, A., Ajaz, M., & Magray, M. (2017). Export of organic products: Opportunities and challenges. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 6(6), 1084-1088.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. Sage Publications.
  • Zarei, A., Siah Serani Kajouri, M. A. (2023). Designing and explaining the systemic model of commercial diplomacy in line with the sustainable export of knowledge-based companies. Scientific Journal of International Business Management 6(1), 41-63. https://doi.org/10.22034/jiba.2023.54120.1970 (In Persian)