آقایاریهیر، توکل؛ علیزادهاقدم، محمدباقر و هنرور، حسین (1395). بررسی سواد محیطزیستی و مصرف مسئولانه و پایدار (مورد مطالعه: شهروندان ارومیه). فصلنامه آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، دوره 5، شماره 1، 65-53.
افراسیابی، حسین و خرمپور، یاسین (1394). مطالعه بازاندیشی اجتماعی در میان جوانان شهر یزد. جامعهشناسی کاربردی، دوره 26، شماره 3، 38-23.
بک، اولریش (1397). جامعه خطر: به سوی مدرنیتهای نوین. ترجمه رضا فاضل و مهدی فرهمندنژاد، تهران: نشر ثالث.
پازوکینژاد، زهرا و صالحی، صادق (1393). تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش و عملکرد زیست-محیطی دانشجویان. جامعهشناسی کاربردی، دوره 25، شماره 3، 88-71.
پورجمشیدی، حدیث؛ مهدیزاده، حسین؛ غلامرضایی، سعید و شیری، نعمت الله (1395). عوامل مؤثر بر گرایش به رفتار مصرف پایدار: مورد مطالعه شهر خرمآباد. فصلنامه آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، دوره 4، شماره 4، 64-55.
حبیبپور گتابی، کرم و صفری شالی، رضا (1391). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل دادههای کمی). تهران: لویه.
حقیقتیان، منصور (1393). تحلیلی بر رفتار زیستمحیطی شهروندان اصفهان و عوامل مؤثر بر آن. مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای. دوره 6، شماره 23، 144-133.
حمایتخواه جهرمی، مجتبی؛ ارشاد، فرهنگ، دانش، پروانه و قربانی، مهدی (1396). تاملی جامعهشناختی در مناسبات دانش، نگرش و رفتار زیستمحیطی (مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران). دوفصلنامه مسایل اجتماعی ایران، دوره 8، شماره 1، 25-5.
دسترس، فرناز و خواجهنوری، بیژن (1398). بررسی رابطه بین عوامل جامعهشناختی و رفتار زیستمحیطی شهروندان شهر شیراز. جامعهشناسی کاربردی، دوره 30، شماره 4، 58-35.
رحمتیغفرانی، یلدا؛ طالقانی، محمد و چیرانی، ابراهیم (1396). گرایشهای ارزشی مصرفکننده و تمایل به رفتار خرید. نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 17، 147-125.
رستگار خالد، امیر؛ مشکینی، قاسم و صالحی، صادق (1396). بررسی رابطه جهتگیری ارزشی با شهروندی زیستمحیطی در بین شهروندان مناطق 3، 11 و 19 تهران. فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دوره 12، شماره 1، 58-37.
سیدمن، استیون (1395). کشاکش آرا در جامعهشناسی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
صالحی، صادق (1399). سنجش وضعیت مسئولیتپذیری جامعه روستایی نسبت به محیطزیست و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی: استان مازندران). توسعه محلی (روستایی-شهری)، دوره 12، شماره 1، 20-1.
صالحی، صادق (1389). نگرش جدید نسبت به محیطزیست و مصرف انرژی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 6، شماره 20، 248-225.
صالحی، صادق و امامقلی، لقمان (1391). مطالعه تجربی رابطه آگاهی و رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه مناطق شهری و روستایی شهرستان سنندج). دوفصلنامه مسایل اجتماعی ایران، دوره 3، شماره 1، 147-121.
صالحی، صادق؛ کبیری، افشار و کریمزاده، سارا (1395). بررسی نقش جنسیت در جهتگیریهای زیستمحیطی (مورد مطالعه: شهر ارومیه). علوم و تکنولوژی محیطزیست، دوره 18، شماره 1، 161-149.
عباسی، جواد و رضایی، عاطفه (1396). بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفی سبز پایدار. مجله مدیریت توسعه و تحول، دوره 1396، شماره 31، 81-71.
عباسی، عباس؛ یدالهی، شهربانو و بیگی، جمال (1397). بررسی قصد مصرفکننده برای خرید محصولات سبز با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، نگرانیهای زیستمحیطی و دانش زیستمحیطی. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8، شماره 31، 130-111.
عبدالهی، عظیمهالسادات؛ زاهدی مازندزانی، محمدجواد؛ صالحی، صادق و ذکایی، محمدسعید (1395). نظام معنایی پدیده خشکسالی در میان کشاورزان استان اصفهان. توسعه محلی (روستایی-شهری)، دوره 8، شماره 2، 294-271.
عزتیان، ویکتوریا و هاشمینسب، سادات (1392). انتشار آلایندههای جوی چالش زیستمحیطی شهر اصفهان. مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، دوره 4، شماره 16، 160-145.
قادری، ناصح؛ چوپانی، سامان؛ صالحی، صادق و خوشفر، غلامرضا (1394). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتار زیستمحیطی در شهرستان مریوان در سال 1392. مجله علوم پزشکی زانکو، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره 16، شماره 48، 18-10.
قربانیانگزافرودی، محمدصادق؛ خیری، بهرام؛ اسماعیلپور، حسن و علیقلی، منصوره (1398). شناسایی ابعاد ساختار ذهنی آگاهانه بهعنوان یکی از وجوه مصرف آگاهانه. مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 4، 991-965.
کریمیعلویجه، محمدرضا و فروغیاصل، محمدجواد (1394). بخشبندی مصرفکنندگان سبز با استفاده از متغیرهای سبک زندگی (مورد مطالعه: مصرفکنندگان محصولات ارگانیک در شهر شیراز). فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 19، 184-163.
گیدنز، آنتونی (1397). پیامدهای مدرنیت. ترجمه محسن ثلاثی. چاپ نهم. تهران: نشر مرکز.
محمدیان، محمود و ختائی، امیر (1390). رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرفکننده سبز (حامی محیطزیست). مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 7، 160-143.
مختاری ملکآبادی، رضا؛ عبدالهی، عظیمهالسادات و صادقی، حمیدرضا (1393). تحلیل و بازشناسی رفتارهای زیستمحیطی شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان سال 1391). مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، دوره 5، شماره 18، 20-1.
موحد، مجید؛ عباسیشوازی، محمدتقی و مرحمتی، ندا (1389). رسانه، جنسیت و مصرفگرایی: مطالعه رابطه استفاده از رسانههای جمعی با تمایلات مصرفگرایانه دختران و پسران جوان در شهر شیراز. مطالعات راهبردی زنان، دوره 12، شماره 47، 40-7.
نصیری، روحالله (1396). بررسی نقش رسانهها در مصرف پایدار. مجله نخبگان علوم و مهندسی، دوره2، شماره 4، 26-13.
هنرور، حسین؛ آقایاریهیر، توکل و علیزادهاقدم، محمدباقر (1397). مطالعه ارتباط بین جهتگیری ارزشی اجتماعی و مصرف پایدار در بین شهروندان ارومیه. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره 10، شماره 4، 108-79.
Bauman, Z. (2007). Consuming life. Polity press.
Beck, U., Bonss, W., & Lau, C. (2003). The theory of reflexive modernization: Problematic, hypotheses, and research programme. Theory, culture and society, 20 (2), 1-33.
Bostrom, M., Lidskog, R., & Uggla, Y. (2017). A reflexive look at reflexivity in environmental sociology. Environmental sociology, 3 (1), 6-16.
Chokriensukchai, K., & Tamang, R. (2010). Thai youths and global warming: Media information, awareness, and lifestyle activities. Applied environmental education and communication, 9, 198-208.
Dunlap, R. E. (2002). Paradigms, theories and environmental sociology. In: Dunlap, R.E., Buttel, F. H., Dickens, P., & Gijswijt, A. (Eds.). Sociological theory and the environment: Classical foundations, contemporary insights (pp 329-350). Rowman and Littlefield publishers.
Dunlap, R. E., & Van Liere, K. D. (1978). The new environmental paradigm: A proposed measuring instrumental and preliminary results. Journal of environmental education, 9, 10-19.
Dunlap, R.E., Van Liere, K.D., Mertig, A.G., & Jones, R.E. (2000). Measuring endorsement of the New Ecological Paradigm: A revised NEP scale. Journal of social issues, 56 (3), 425-442.
Elling, B. (2008). Rationality and the environment: Decision-making in environmental politics and assessment. Earthscan.
Garcia-Ruiz, P., & Rudriguez-Lluesma, C. (2010). Reflexive consumers: A relational approach to consumption as a social practice. In: Archer, M. S. (Eds.). Conversations about reflexivity (pp 223-242). Routledge.
Harraway, J., Broughton-Ansin, F., Deaker, L., Jowett, T., & Shephard, K. (2012). Exploring the use of the revised New Ecological Paradigm scale (NEP) to monitor the development of students’ ecological worldviews. The journal of environmental education, 43 (3), 177-191.
Jafari, A., & Goulding, C. (2013). Globalization, reflexivity, and the project of the self: A virtual intercultural learning process. Consumption, markets and culture, 16(1), 65-90.
Jaiswal, D., & Singh, B. (2017). Toward sustainable consumption: Investigating the determinants of green buying behavior of Indian consumers. Business strategy and development, 1, 64-73.
Junior, J. J. (2017). The influence of sustainability beliefs in sustainable consumption behavior: A study with students from Brazil and Paraguay. Rebrae, Curitiba, 10 (2), 313-328.
Middlemiss, L. (2018). Sustainable consumption: Key ideas. Routledge.
Mont, O., & Plepys, A. (2008). Sustainable consumption progress. Journal of cleaner production, 16, 531-537.
Ntanos, S., Kyriakopoulos, G., Skordoulis, M., Chalikias, M., & Arabatzis, G. (2018). An application of the New Environmental Paradigm (NEP) scale in a Greek context. Energies, 12, 239.
Pagiaslis, A., & Krontalis, A. K. (2014). Green consumption behavior antecedents: Environmental concern, knowledge, and beliefs. Psychology and marketing, 31(5), 335-348.
Reid, L., Hunter, C., & Sutton, P. W. (2011). Rising to the challenge of environmental behavior change: Developing a reflexive diary approach. Geoforum, 42, 720-730.
Sener, A., & Hazer, O. (2008). Values and sustainable consumption behavior of women: A Turkish sample. Sustainable development, 16, 291-300.
Stern, P.C. (2000). Toward a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of social issues, 56 (3), 407-424.
Tanner, C., & Kast, S. W. (2003). Promoting sustainable consumption: Determinants of green purchases by Swiss consumers. Psychology and marketing, 20(10), 883-902.
Thogersen, J. (2017). Sustainable food consumption in the nexus between national context and private lifestyle: A multi-level study. Food quality and preference, 55, 16-25.
Thogersen, J., & Olander, F. (2002). Human values and the emergence of a sustainable consumption pattern: A panel study. Journal of economic psychology, 23, 605-630.
Trudel, R. (2019). “Sustainable consumer behavior.” Consumer psychology review, 2 (1), 85-96.
Vikan, A., Camino, C., Biaggio, A., & Nordvik, H. (2007). Endorsement of the New Ecological Paradigm (A comparison of two Brazilian samples and one Norwegian sample). Environment and behavior, 39 (2), 217-228.
Yarimoglu, E., & Binboga, G. (2019). Understanding sustainable consumption in an emerging country: The antecedents and consequences of the ecologically conscious consumer behavior model. Business strategy and the environment, 28 (4), 642-651.
Young, W., Hwang, K., McDonald, K., & Oates, C. J. (2010). Sustainable consumption: Green consumer behavior when purchasing products. Sustainable development, 18, 20-31.