تحلیل گفتمان اسناد و گزارش‌های رسمی ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم و دوازدهم؛ از امکان هژمونی تا ناکامی نهادی

نوع مقاله : پژوهشی : مقاله مستخرج از پایان نامه یا رساله دکتری

نویسندگان

1 دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی

2 گروه جامعه‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

10.22059/jrd.2025.401516.668939

چکیده

تعادل پایدار زیست‌محیطی میان جامعه و طبیعت در ایران از میانۀ قرن بیستم، زیر فشار گفتمان توسعه‌گرای دولت‌محور دگرگون شد که پیامد آن به تقویت الگوهای بهره‌کشانه از طبیعت و حذف تدریجی منابعی چون دریاچه ارومیه از سپهر سیاست‌گذاری انجامید. از اوایل دهۀ ۱۳۹۰، دریاچۀ ارومیه به «دال تهی» بحران‌های زیست‌محیطی، ناکارآمدی حکمرانی آب و تهدیدات هویتی-سرزمینی بدل شد. این موقعیت، زمینه‌ساز شکل‌گیری مطالبه‌ای ملّی شد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ در قالب گفتمان «احیا» و تأسیس ستاد احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان برساخته‌ای نهادی توسط دولت یازدهم صورت‌بندی و بازنمایی شد. این مطالعه با هدف تحلیل منطق گفتمانی حاکم بر ستاد احیا و واکاوی دلایل ناکامی و موانع تحقق اهداف آن، با تلفیقی از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و نظریۀ لاکلائو و موفه انجام شده است. داده‌ها شامل اسناد رسمی، مصاحبه‌های مسئولان و متون رسانه‌ای مرتبط است که به روش نمونه‌گیری نظری تا اشباع مفهومی گردآوری و به شیوۀ مثلث‌سازی (زاویه‌بندی) تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که علی‌رغم موفقیت نسبی و موقت ستاد در توقف روند خشک‌شدن کامل دریاچه و اجرای برخی پروژه‌های زیرساختی، عدم پیوند گفتمان احیا با ساختارهای کلان اجتماعی-اقتصادی، بی‌ثباتی معیشت کشاورزان، فقدان سرمایه‌گذاری در مشاغل جایگزین و ضعف حکمرانی حوضه‌محور، مانع از تحقق اهداف کامل اکولوژیکی و دستیابی به احیای پایدار شد. درنهایت، گفتمان احیا نیز خود به بازتولید دوگانۀ «فناوری‌گرایی/ واقعیت‌های اجتماعی» دامن زد و از گذار به حکمرانی مشارکتی بازماند. نتیجه آن‌که احیای پایدار، مستلزم مفصل‌بندی هم‌زمان سیاست آب با رفاه، گذار کشاورزی، مشارکت محلی و همسویی سیاستی در مقیاس حوضه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Discourse Analysis of the official Documents and Reports of the Urmia Lake Restoration Headquarters under the Eleventh and Twelfth Administrations: From the possibility of the Hegemony to Institutional Failure

نویسندگان [English]

  • Alireza Karimi 1
  • Masoomeh Izadbin 2
  • Kamal Khalegh Panah 3
1 Associate Professor, Kharazmi University, Iran
2 Department of Sociology, Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده [English]

balance between society and nature was disrupted from the mid-20th century onward under the pressure of state-centered developmentalist discourses. The ratification of the Fair Water Distribution Act, ideological emphasis on self-sufficeincy, and the persistence of international sanctions, as dominant discursive formations, reinforced exploitative patterns of resource use and gradually marginalized natural entities such as Lake Urmia from the policy arena.

By the early 2010s, Lake Urmia had become an “empty signifier” of environmental crises, water governance inefficiency, and identity-territorial threats. This condition paved the way for a national demand that, in the 2013 peridential election, was articulated and represented by Rouhani’s administration in the discourse of “restoration.” In response, the Urmia Lake Restoration Headquarters was established as an institutional contruct within the discursive framework of the eleventh administration.

This study, aiming to analyze the discursive logic underpinning the Headquarters and to unpack the reasons for its shortcomings and obsacles to achieving its objectives, employs a combination of Farcough’s Critical Discourse Analysis and Laclau & Mouffe’s discourse theory. The data-comprising official documents, interviews with officials, and related media texts- were collected through sampling until reachins conceptual saturation and analyzed via triangulation.

Finding indicates that, despite the Headquarters’ relative and temporary success in halting the Lake’s complete desiccation and implementing some infrastructural projects, the lack of articulation between the restoration discourse and broader socio-economic structures, livelihood instablility among farmers, insufficient investment in alternative occupations, and weakness of basin-based governance prevented the full realization of ecological goals and sustainable restoration. Ultimately, the restoration discourse itself reproduced the dichotomy of “tchnologism vs. social realities” and failed to advance toward participatory governance. The conclusion is that sustainable restoration requires simultaneous articulation of water policy with walfare, agricultural transition, local participation, and plicy alignment at the basin scale.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Discourse analysis, Laclau &
  • Mouffe, Faircough, Lake Urmia, Environmental Policy