فراتحلیلی بر موانع کارآفرینی زنان روستایی در ایران

نوع مقاله : پژوهشی : ... (با ذکر دقیق نوع فعالیت علمی)

نویسندگان

1 استادیار علوم سیاسی-توسعه، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه

10.22059/jrd.2024.375048.668853

چکیده

مقدمه: هدف اصلی پژوهش تبیین موانع کارآفرینی زنان روستایی در ایران با رویکرد فراتحلیل است.

روش: جامعه آماری پژوهش پژوهش های انجام شده در بازه زمانی 1400-1391 با موضوع موانع کارآفرینی زنان روستایی است. 24 پژوهش که دارای ویژگی های مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند، با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، ویرایش سوم نرم افزار جامع فراتحلیل مورد استفاده قرار گرفته است.

یافته‌ها: یافته های تحقیق نشان می دهد اندازه اثر کلی موانع کارآفرینی زنان روستایی در ایران 481/0 است که در نظام تفسیری کوهن متوسط رو به بالا ارزیابی می شود. بر اساس یافته ها، موانع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و زمینه ای از مهمترین موانع کارآفرینی زنان روستایی در ایران بوده است. اندازه اثر موانع فرهنگی 388/0، اجتماعی 429/0، اقتصادی 523/0، و زمینه ای 549/0 گزارش شده است. موانع زمینه ای با 549/0 بیشترین اثر را بر کارآفرینی زنان روستایی داشته است.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج تحقیق، کارآفرینی زنان روستایی با موانع متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زمینه ای روبرو است؛ که، این موانع موجب دل نگرانی، دلسردی، دل زدگی و نهایتا عدم تمایل زنان به فعالیت های کارآفرینی و همچنین عدم مشارکت آنان در فعالیت های کارآفرینانه شده است. بنا بر نتایج، رفع این موانع، و افزایش تمایل بانوان در فعالیت های کارآفرینی موجب تولید ثروت، توسعه تکنولوژی، بهره وری، تربیت افراد کارآفرین، توسعه کارآفرینی و ارتقا و بهبود کیفیت زندگی زنان خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Meta-Analysis on Barriers to Entrepreneurship of Rural Women in Iran

نویسندگان [English]

  • Akbar Zolfaghari 1
  • Narges Ghanei Yakhdan 2
1 Assistant Professor of Political Science-Development, Department of Political Science, Faculty of Law and Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Master Degree of Education and Human Resources Improvement, Department of Education and Human Resources Improvement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: the main purpose of the research is to explain the barriers to women's entrepreneurship in Iran by using the meta-analysis approach.

Method: The statistical population of the research is the research conducted in the period of 2012-2021 on the topic of barriers to women's entrepreneurship. 24 studies that had suitable characteristics to be included in the meta-analysis were selected by purposive sampling. In order to analyze the data, the third edition of comprehensive meta-analysis software has been used.

Findings: The research findings show that the overall effect size of women's entrepreneurship barriers in Iran is 0.481, which is evaluated as medium to high in Cohen's interpretation system. According to the findings of the research, cultural, social, economic, and background barriers are among the most important barriers to women's entrepreneurship in Iran. The effect size of cultural barriers is 0.388, social, 0.429, economic, 0.523, and contextual, 0.549. Background barriers with 0.549 have had the greatest effect on women's entrepreneurship.

Results: Based on the results of the research, Based on the results of the research, women's entrepreneurship faces many barriers including cultural, social, economic, political and contextual. These barriers have caused concern, discouragement, discouragement and ultimately women's unwillingness to engage in entrepreneurial activities as well as their non-participation in entrepreneurial activities. According to the results, removing these barriers and increasing the willingness of women in entrepreneurial activities will lead to wealth production, technology development, productivity, and training of entrepreneurs, development of entrepreneurship and promotion and improvement of the quality of life of women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity, Employment, Community Development, Rural Development , Women'
  • s Entrepreneurship