مطالعه نقش مشارکت‌های محلی در امکان‌پذیری توسعه گردشگری محله ای: مورد شهرک اکباتان

نوع مقاله : پژوهشی : ... (با ذکر دقیق نوع فعالیت علمی)

نویسنده

عضو هیأت علمی گروه برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه تهران

10.22059/jrd.2024.375380.668855

چکیده

در دهه‌های اخیر همزمان با تحول پارادایمی در ادبیات توسعه شهری با جهت‌گیری نظری ُخردنگرانه و مردمگرایانه، تاکید بر توسعه محلی از طریق راهبردهای مناسب به عنوان یکی از آلترانیوهای موثر برای توسعه شهری قلمداد شده است. در این راستا، گردشگری در سالهای اخیر در سطح محله ها و اجتماعات محلی به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای توسعه شهری مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی امکان تحقق این رویکرد در شهرک اکباتان است. با توجه به هدف و ماهیت این پژوهش، از روش کیفی برای گردآوری داده ها استفاده شده است. بدین منظور به مصاحبه با 17 تن از صاحبنظران حوزۀ گردشگری و برنامه‌ریزی شهری پرداخته شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد محله مورد مطالعه ظرفیت تبدیل شدن به یک محله گردشگری مدرن را دارد که عمدتا از بازدیدکنندگان تحصیلکرده با ذائقه های فرهنگی و اجتماعی و همینطور معماری و احیاء شهری تشکیل شده باشد. این امر مشروط به لحاظ کردن پیش‌شرط‌ها، پیشران‌ها و ظرفیت‌ها و مرتفع کردن محدودیت‌ها است. به طور کلی، این پژوهش مدل توسعه مشارکتی در قالب گردشگری محله ای مورد تایید قرار می دهد که امکان تبدیل پتانسیل های مدرن محلی را به محصول قابل عرضه در سیستم گردشگری بهتر از مدلهای مداخله ای عمومی/دولتی فراهم می کند که غالبا مدل های گلیشه ای را بر واقعیت محله تحمیل می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the role of local partnerships in the feasibility of neighborhood research development: the case of Ekbatan town

چکیده [English]

زمینه و هدف: گردشگری در سالهای اخیر در سطح محله ها و اجتماعات محلی مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود سهم محلات مدرن به علت فقدان بافت و جاذبه های تاریخی در استفاده از این ظرفیت اندک است. هدف پژوهش حاضر بررسی امکان پیاده سازی ایده گردشگری محله ای در یک محله معاصر بدون المان های رایج گردشگری است.

روش‌شناسی: این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی است. داده های آن از ۱۹ مصاحبه عمیق از ساکنان و مطلعین محلی و مشاهدات میدانی جمع آوری است. برای تحلیل داده ها از روش تماتیک استفاده شده است.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد شهرک اکباتان ظرفیت میزبانی از گردشگران فرهیخته و با علایق خاص در حوزه اجتماعی، معماری و شهرسازی و علاقمندان به روایت‌های اجتماعی و داستان تاریخی را دارد و بنابراین می‌تواند به عنوان یک مقصد مدرن برای اجرای گردشگری محله‌ای انتخاب شود. این امر مشروط به لحاظ کردن نقش بازیگران/کارگزاران کلیدی است.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات: نتایج پژوهش حاکی است که ایده گردشگری محله ای در صورتی قابل پیاده سازی است که دیدگاه ساکنان و به ویژه رضایت آنان در کنار ظرفیتهای آن محله مورد توجه قرار گیرد.

اصالت و نوآوری: این پژوهش به مدلی از گردشگر پذیر کردن یک محله مدرن ارایه داده که در آن هر گونه سیاست گذاری و برنامه ریزی موفق گردشگری محله ای باید در چارچوب رویکرد گردشگری محله ای- مشارکتی به عنوان میزبانان فعال و با زمینه و هدف: گردشگری در سالهای اخیر در سطح محله ها و اجتماعات محلی مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود سهم محلات مدرن به علت فقدان بافت و جاذبه های تاریخی در استفاده از این ظرفیت اندک است. هدف پژوهش حاضر بررسی امکان پیاده سازی ایده گردشگری محله ای در یک محله معاصر بدون المان های رایج گردشگری است.

روش‌شناسی: این پژوهش در زمره تحقیقات ک است

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neighborhood development
  • cooperative development
  • Tehran
  • Ekbatan
  • neighborhood