اولویت بندی نیازهای زنان در فضاهای عمومی شهری

نوع مقاله : پژوهشی : ... (با ذکر دقیق نوع فعالیت علمی)

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران

2 -

10.22059/jrd.2024.374635.668850

چکیده

در این مقاله سعی شد تا مهمترین اولویت ها و نیازهای زنان در فضاهای عمومی شهری شناسایی و اولویت بندی شود. سپس فضاهای عمومی شهری و فضاهای عمومی جنسیتی شده از حیث اینکه آیا انعکاسی از نیازهای زنان هستند یا خیر، با هم مقایسه شدند. رویکرد روش شناسی در این مقاله، ترکیبی است. در فاز اول مرور سیستماتیک 21 مقاله و سپس فراترکیب یافته های آنها با بکارگیری کدگذاری پایه، انجام شد. در فاز دوم، پرسشنامه ای طراحی و به دو گروه از زنان(30 نفر) در دو فضا عمومی شهری با کارکرد مشابه (یک فرهنگسرا و یک شهربانو)، ارائه گردید و با کاربرد تحلیل سلسله مراتبیAHP ، نیازهای زنان اولویت بندی شد. نیازهای زنان در فضاهای عمومی را می توان در 3 مقوله اصلی اجتماعی، کالبدی و بعد روانشناختی تعریف کرد. سپس با افزودن بعد اقتصادی و شاخص هایی مانند هزینه، کیفیت و تنوع خدمات، پرسشنامه ای تهیه گردید و توسط زنان کاربر در دو فضای عمومی شهری، رتبه بندی شد. سه اولویت مهم نیازهای زنان در دو فضای عمومی شهری به شاخص های: امنیت و آرامش زنان در مجموعه(رتبه 1)، هزینه خدمات(رتبه 2) و روشنایی و نحوه مواجهه و رفتار کارکنان در مجموعه(رتبه 3) مربوط است و 3 شاخص که کمترین اهمیت را برای زنان پاسخگو داشتند، عدم وجود احساس معذب بودن به واسطه حضور مردان(رتبه 12)، وجود فضای خاص برای زنان بدون حضور مردان(رتبه 11)، وجود فضایی برای تعامل با دوستان، و وجود فضایی برای نگهداری از فرزندان(رتبه 10)، هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prioritizing the Needs of Women in Urban Public Spaces

نویسندگان [English]

  • Hamideh Dabbaghi 1
  • Mozhdeh Bahari 2
1 Assistant Professor of Women's Studies Department. Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 -
چکیده [English]

In this article, an attempt was made to identify and prioritize women's most important priorities and needs in urban public spaces. Then, urban and gendered public spaces were compared in terms of whether they reflect women's needs. The methodological approach in this article is Mixed Method. In the first phase, a systematic review of 21 articles was performed, and their findings were synthesized using basic coding. In the second phase, a questionnaire was designed and presented to two groups of women (30 people) in two urban public spaces with similar functions (a cultural and a city center). Women's needs were prioritized using AHP hierarchical analysis. The needs of women in public spaces can be defined in 3 main social, physical, and psychological categories. Then, by adding the economic dimension and indicators such as cost, quality, and variety of services, a questionnaire was prepared and was rated by women users in two urban public spaces. The three most important priorities of women's needs in two urban public spaces are related to the indicators including security and peace of women in the complex (rank 1), cost of services (rank 2), and lighting and the manner of facing and behavior of employees in the complex (rank 3) and three indicators which were the least important for female respondents including the absence of the feeling of being oppressed due to the presence of men (rank 12), the existence of a unique space for women without the presence of men (rank 11), the existence of space to interact with friends, and the existence of space to take care of children (rank 10).

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Urban Public Space"
  • Gendered Public Space"
  • , "
  • Women"
  • Urban Design"
  • ,"
  • AHP Method"