شناسائی چالش‌های رشد و توسعه کارآفرینی روستایی در روستاهای استان همدان

نوع مقاله : پژوهشی : ... (با ذکر دقیق نوع فعالیت علمی)

نویسنده

گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

روستاهای کشور در معرض خشکسالی، کمبود آب، تضعیف کشاورزی و درنهایت مهاجرت و خالی‌شدن از سکنه قرار دارند. در این میان کارآفرینی روستایی می‌تواند عاملی مهم در رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در مناطق روستایی باشد. در این مقاله به بررسی کارآفرینی روستایی در روستاهای استان همدان پرداخته می‌شود. هدف نشان‌دادن چالش‌های رشد و توسعۀ کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی است که کارآفرینان روستایی راه‌اندازی کرده‌اند. بدین‌منظور با 18 کارآفرین در چهار روستای استان مصاحبه شد.
روش مطالعه کیفی است و داده‌ها از طریق مصاحبۀ عمیق با کارآفرینان به‌دست آمده است. کدگذاری داده‌ها با نرم‌افزار مکس‌کیودا صورت گرفت.
براساس یافته‌های چند مرحله کدگذاری، علاوه بر چالش‌ها و موانع ساختاری و کلان مرتبط با اقتصاد کلان کشور مهم‌ترین موانع رشد کسب‌وکارهای مورد بررسی در قالب پنج مفهوم و مقولۀ اصلی قابل‌دسته‌بندی است. این موارد عبارت‌اند از: «کارآفرینی نیازمحور»، «برندسازی ناقص»، «پیشرفت با کار مضاعف»، «شبکه‌سازی محدود» و «خانواده‌محوری».
نتایج نشان می‌دهد کارآفرینی روستایی در جامعۀ مورد مطالعه براساس نیاز شکل گرفته، نه برمبنای فرصت؛ کارآفرینان براساس نیازهایی مانند شغل و برخورداری از منبع درآمد کسب‌وکار راه‌اندازی کرده‌اند. این کسب‌وکارها محدود به خانوادۀ کارآفرین است و اغلب افرادی غیر از خانواده در آن اشتغال ندارند. همچنین این کسب‌وکارها به‌صورت سنتی اداره می‌شوند و در آن‌ها خبری از نوآوری و خلاقیت برای افزایش تولید و بهره‌وری نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Challenges of Growth and Development of Rural Entrepreneurship in the Villages of Hamadan Province

نویسنده [English]

  • Manouchehr Reshadi
Department of Social Sciences, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Villages in Iran are susceptible to water scarcity, drought, agricultural deterioration, and ultimately, dispersal and depopulation. In the interim, rural entrepreneurship may contribute significantly to rural unemployment reduction and economic expansion. The purpose of this article is to examine rural entrepreneurship in the villages of the province of Hamedan in order to illustrate the obstacles entrepreneurs face in their efforts to expand and develop small and medium-sized enterprises. Eighteen entrepreneurs were interviewed in four localities of the province for this purpose.
The necessary data and qualitative study methodology were acquired via comprehensive interviews conducted with entrepreneurs. Coding of the data was performed with MAXQDA software.
Drawing from the outcomes of multiple coding stages and structural and macroeconomic challenges and obstacles associated with the nation’s macroeconomy, the most significant impediments to the growth of the examined enterprises can be classified into five overarching concepts and categories. These encompass “needs-based entrepreneurship”, “incomplete branding”, “progress with double work”, “limited networking” together with “family-oriented.”
The results indicate that in the society under study, rural entrepreneurship is established in response to necessity rather than opportunity. Entrepreneurs who established a company to fulfill necessities such as employment and financial security. These enterprises are exclusively owned and operated by the entrepreneur’s family, with the majority of personnel not being affiliated with the enterprise. Furthermore, these enterprises are conventionally managed,devoid of any innovative or creative practices that could enhance output and productivity

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenges
  • Rural Development
  • Opportunities
  • Entrepreneurship
  • Rural Entrepreneurship
  • بابایی، صدیقه (1399). ارزیابی ظرفیت‌های کارآفرینی روستایی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ گردشگری. دانشگاه سمنان.
  • بهاری، نادر، آقازاده، هاشم، روشندل اربطانی، طاهر و صدقی، شهرام (1396). طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی (مورد مطالعه: شهرستان گرمی). توسعۀ کارآفرینی، 10(2)، 221-240. https://doi.org/10.22059/jed.2017.238762.652280
  • ترکاشوند، زهرا (1391). نقش توانمندسازی روستاییان در توسعۀ کارآفرینی (مطالعۀ موردی: بخش‌های زند و سامن شهرستان ملایر). رسالۀ دکتری. دانشکدۀ جغرافیا. دانشگاه تهران.
  • خسروی‌پور، بهمن و پورجاوید، سهیلا (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر رشد کارآفرینی در کسب‌وکارهای کوچک زنان روستایی در شهرستان اسلام‌آباد غرب با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا. راهبردهای توسعۀ روستایی، 4(15)، 299-315. https://doi.org/10.22048/rdsj.2018.51322.1528
  • دربان آستانه، محمدرضا (1397). تحلیل عوامل ساختاری مؤثر بر نوآوری در فرایند کارآفرینی مناطق روستایی (مطالعۀ موردی: شهرستان فاروج). رسالۀ دکتری. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه فردوسی مشهد.
  • رستمی، کوروش (1401). تأثیر کارآفرینی روستایی بر توسعۀ روستاهای استان البرز (مطالعۀ موردی: روستاهای بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ). رسالۀ دکتری. دانشکدۀ علوم زمین. دانشگاه شهید بهشتی.
  • رسولی‌نیا، زکیه (1392). ارزیابی ظرفیت کارآفرینی در نواحی روستایی با تأکید بر گردشگری پایدار؛ مطالعۀ موردی: دهستان جابرانصار. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه زنجان.
  • رضوانی، محمدرضا و نجارزاده، محمد (1387). بررسی زمینه‌های کارآفرینی روستاییان در فرایند توسعۀ نواحی روستایی. توسعۀ کارآفرینی، 1(2)، 161-182.
  • شهرکی، حسن (1395). تبیین شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی روستایی. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ علوم کشاورزی. دانشگاه بوعلی‌سینا همدان.
  • شهرکی، حسن، موحدی، رضا و یعقوبی فرانی، احمد (1395). واکاوی مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی روستایی. توسعۀ کارآفرینی، 9(4)، 749-767. https://doi.org/10.22059/jed.2017.61639
  • علیزاده طولی، محمد (1400). توسعۀ کارآفرینی پایدار در روستاهای ساحلی (مطالعۀ موردی: جزیرۀ قشم). رسالۀ دکتری. دانشگاه شهید بهشتی.
  • علی‌زاده، سید امیرمحمد (1396). کارآفرینی و نقش آن در توسعۀ پایدار روستایی (مطالعۀ موردی: استان ایلام). فصلنامۀ فرهنگ ایلام، 18(56 و 57)، 150-174.
  • غلامزاده، رضا (1393). نیازسنجی آموزشی جوانانروستایی در زمینۀ کارآفرینی به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکارهای روستایی؛ نمونۀ موردی: شهرستان ورامین بخش صنایع دستی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ کارآفرینی. دانشگاه تهران.
  • غلامی، علی (1397). طراحی و تبیین الگوی اکوسیستم کارآفرینی پایدار روستایی با رویکرد مزیت نسبی؛ مطالعۀ موردی: مناطق روستایی پارس‌آباد. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ جغرافیا. دانشگاه تهران.
  • فتحی، بهرام (1399). نقش کارآفرینی روستایی در توسعۀ پایدار محلی با تأکید بر پیوستگی روستایی-شهری؛ مطالعۀ موردی: ناحیۀ دالاهو (استان کرمانشاه). رسالۀ دکتری. دانشکدۀ علوم زمین. دانشگاه شهید بهشتی.
  • قمبرعلی، رضوان و زرافشان، کیومرث (1387)، شناسایی شاخص‌های موفقیت کارآفرینان روستایی با استفاده از تحلیل مقیاس‌بندی چندبعدی. توسعۀ کارآفرینی، 1(2)، 131-160.
  • مرادی، حوریه (1395). طراحی الگوی مناسب کارآفرینی در نواحی روستایی شهرستان کرمانشاه. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ علوم جغرافیا. دانشگاه خوارزمی.
  • مرادی، حوریه و جوان، فرهاد (1397). عوامل مؤثر بر شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی کارآفرینانه در روستاهای شهرستان کرمانشاه. اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، 7(23)، 19-39.
  • سالکی، وحید (1401). تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی در منطقۀ ارسباران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ کشاورزی. دانشگاه تبریز.
  • ورمزیاری، حجت و ایمانی، بابک (1396). تحلیل تاب‌آوری کسب‌وکارهای روستایی در شهرستان ملکان. توسعۀ کارآفرینی، 10(1)، 181-200.
  • یعقوبی فرانی، احمد، سلیمانی، عطیه، موحدی، رضا و اسکندری، فرزاد (1392). تأثیر عوامل آموزشی و نهادی بر کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه: استان همدان). توسعۀ کارآفرینی، 6(2)، 115-134. https://doi.org/10.22059/jed.2013.36266

 

  • Albourini, F., Ahmad, A., Abuhashesh, M., & Nusairat, N. (2020). The effect of networking behaviors on the success of entrepreneurial startups. Management Science Letters10(11), 2521-2532. http://dx.doi.org/10.5267/j.msl.2020.3.043
  • Alizadeh, S. A. (2016). Entrepreneurship and its role in sustainable rural development (Case study of Ilam province). Ilam Culture Quarterly, 18(56-57), 174-150. (In Persian)
  • Ansari, B., Mirdamadi, S. M., Zand, A., & Arfaee, M. (2013). Sustainable entrepreneurship in rural areas. Research Journal of Environmental and Earth Sciences5(1), 26-31.
  • Arias-Vargas, F. J., Ribes-Giner, G., & Garcés-Giraldo, L. F. (2022). Rural entrepreneurship: a historical approach. Retos12(23), 45-66. https://doi.org/10.17163/ret.n23.2022.03
  • Babaei, Siddiqa (2019). Evaluation of rural entrepreneurship capacities. Master's thesis. College of Tourism. Semnan University. (In Persian)
  • Behari, N., Aghazadeh, H., Roshandel Arbatani, T., & Sedghi, Sh. (2016). Designing a model of urban branding for the development of entrepreneurship (Case study: Garmi city). Entrepreneurship Development, 10(2), 221-240. https://doi.org/10.22059/jed.2017.238762.652280 (In Persian)
  • Darban Astaneh, M. R. (2017). Analysis of structural factors affecting innovation in the entrepreneurial process of rural areas (Case study: Faruj city). Doctoral dissertation. Faculty of Literature and Human Sciences. Mashhad Ferdowsi University. (In Persian)
  • Eversole, R., Barraket, J., & Luke, B. (2014). Social enterprises in rural community development. Community Development Journal49(2), 245-261. http://dx.doi.org/10.1093/cdj/bst030
  • Fathi, B. (2019). The role of rural entrepreneurship in local sustainable development with an emphasis on rural-urban connectivity; Case study: Dalahu district (Kermanshah province). Doctoral dissertation. Faculty of Earth Sciences. Shahid Beheshti University. (In Persian)
  • Obialo, F. K., & Akinjo, O. J. (2021). The Influence of Idea Generation on Business Growth: Evidence from Ibadan, Nigeria. Asian Journal of Economics, Business and Accounting21(7), 99-114. https://doi.org/10.9734/ajeba/2021/v21i730406
  • Fortunato, M. W. P. (2014). Supporting rural entrepreneurship: A review of conceptual developments from research to practice. Community Development45(4), 387-408. http://dx.doi.org/10.1080/15575330.2014.935795
  • del Olmo-García, F., Domínguez-Fabián, I., Crecente-Romero, F. J., & del Val-Núñez, M. T. (2023). Determinant factors for the development of rural entrepreneurship. Technological Forecasting and Social Change191, 122487. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122487
  • Gaddefors, J., & Anderson, A. R. (2017). Entrepreneursheep and context: when entrepreneurship is greater than entrepreneurs. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research23(2), 267-278. http://dx.doi.org/10.1108/IJEBR-01-2016-0040
  • Gholami, A. (2017). Design and explanation of sustainable rural entrepreneurship ecosystem model with comparative advantage approach: A case study of rural areas of Pars Abad. Faculty of Geography. Tehran University. (In Persian)
  • Gholamzadeh, R. (2014). Assessment of the educational needs of rural youth in the field of entrepreneurship in order to start rural businesses, a case study of Varamin city, handicraft sector. Master's thesis. Faculty of Entrepreneurship. University of Tehran. (In Persian)
  • Gyimah, P., & Lussier, R. N. (2021). Rural entrepreneurship success factors: An empirical investigation in an emerging market. Journal of Small Business Strategy31(4), 5-19. http://dx.doi.org/10.53703/001c.29470
  • Khosravipour, B., & Pourjavid, S. (2016). Identifying the factors influencing the growth of entrepreneurship in small businesses of rural women in the city of Salamabad, Gharb, using content analysis technique. Rural Sector Strategies, 4(15), 299-315. https://doi.org/10.22048/rdsj.2018.51322.1528 (In Persian)
  • Korsgaard, S., Müller, S., & Tanvig, H. W. (2015). Rural entrepreneurship or entrepreneurship in the rural–between place and space. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research21(1), 5-26. http://dx.doi.org/10.1108/IJEBR-11-2013-0205
  • Lang, R., & Fink, M. (2019). Rural social entrepreneurship: The role of social capital within and across institutional levels. Journal of Rural Studies70, 155-168. http://dx.doi.org/10.1016/j.jrurstud.2018.03.012
  • Martinez, M., & Aldrich, H. (2014). Sociological theories applied to family businesses. The Sage handbook of family business, 83-99.
  • Grant, (2023). What Is Brand Management? Requirements, How It Works, and Example. https://www.investopedia.com/terms/b/brand-management.asp
  • Moradi, H. (2015). Designing a suitable model of entrepreneurship in the rural areas of Kermanshah city. Doctoral thesis. Faculty of Geography. Khwarazmi University. (In Persian)
  • Moradi, H., & Javan, F. (2017). Factors affecting the formation of entrepreneurial economic enterprises in the villages of Kermanshah city. Space Economy and Rural Development, 7(23), 19-39. (In Persian)
  • Müller, S., & Korsgaard, S. (2018). Resources and bridging: the role of spatial context in rural entrepreneurship. Entrepreneurship & Regional Development30(1-2), 224-255. http://dx.doi.org/10.1080/08985626.2017.1402092
  • Muñoz, P., & Kimmitt, J. (2019). Rural entrepreneurship in place: An integrated framework. Entrepreneurship & Regional Development31(9-10), 842-873. https://doi.org/10.1080/08985626.2019.1609593
  • Pato, L., & Teixeira, A. A. C. (2018). Rural entrepreneurship: The tale of a rare event. Journal of Place Management and Development11(1), 46-59. http://dx.doi.org/10.1108/JPMD-08-2017-0085
  • Pato, L., & Teixeira, A. A. C. (2018). Rural entrepreneurship: The tale of a rare event. Journal of Place Management and Development11(1), 46-59. http://dx.doi.org/10.1108/JPMD-08-2017-0085
  • Qombarali, R., & Zarafshan, K. (2007). Identifying success indicators of rural entrepreneurs using multidimensional scaling analysis. Entrepreneurship Development, 1(2), 131-160. (In Persian)
  • Rasoulinia, Z. (2012). Evaluation of entrepreneurial capacity in rural areas with an emphasis on sustainable tourism, a case study of Jabransar district. Master's thesis. Faculty of Literature and Humanities. Zanjan University. (In Persian)
  • Rezvani, M. R., & Najarzadeh, M. (2007). Investigating the fields of entrepreneurship of villagers in the development process of rural areas. Entrepreneurship Development, 1(2), 161-182. (In Persian)
  • Rostami, K. (1401). The impact of rural entrepreneurship on the development of villages in Alborz province (case study: villages in Chandar section of Savajblag city). PhD thesis. Faculty of Earth Sciences. Shahid Beheshti University. (In Persian)
  • Shahraki, H. (2016). Explanation of cultural and social indicators of rural entrepreneurship. Doctoral thesis. Bu-Ali Sina University, Hamedan. Faculty of Agricultural Sciences. (In Persian)
  • Shahraki, H., Mohadi, R., & Yaqoubi, F. A. (2016). Analyzing cultural and social components of rural entrepreneurship. Entrepreneurship Development, 9(4), 749-767. https://doi.org/10.22059/jed.2017.61639 (In Persian)
  • Shrivastava, U., & Kumar Dwivedi, A. (2021). Manifestations of rural entrepreneurship: the journey so far and future pathways. Management Review Quarterly71, 753-781. http://dx.doi.org/10.1007/s11301-020-00199-1
  • Tabares, A., Londoño-Pineda, A., Cano, J. A., & Gómez-Montoya, R. (2022). Rural entrepreneurship: An analysis of current and emerging issues from the sustainable livelihood framework. Economies10(6), 142. http://dx.doi.org/10.3390/economies10060142
  • Turkashund, Z. (2017). The role of empowering villagers in the development of entrepreneurship (case study: Zand and Saman districts of Malair city). PhD thesis. Faculty of Geography. University of Tehran. (In Persian)
  • Saleki, V. (2022). Analysis of factors affecting rural women's entrepreneurship in Arsbaran region. Master's thesis. Faculty of Agriculture. Tabriz University. (In Persian)
  • Vermarziari, H., & Imani, B. (2016). Resilience analysis of rural businesses in Malekan city. Entrepreneurship Development, 10(1), 181-200. (In Persian)
  • Yaqoubi Farani, A., Soleimani, A., Mohadi, R., & Eskandari, F. (2012). The effect of educational and institutional factors on rural women's entrepreneurship (case study of Hamadan province). Entrepreneurship Development, 6(2), 115-134. https://doi.org/10.22059/jed.2013.36266 (In Persian)