فراتحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی (پژوهش‌‌های بازۀ زمانی 1390-1401)

نویسندگان

1 گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 گروه آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

کارآفرینی زنان شامل فعالیت‌های زنانۀ حوزۀ خوداشتغالی مشارکتی و مستقل، کارفرمایی و همۀ کسب‌وکارهای تک‌مالکیتی و جدید است. هدف اصلی پژوهش، مطالعۀ عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی با رویکرد فراتحلیل در بازۀ زمانی 1390-1401 است.
روش تحقیق از نوع فراتحلیل کمی است که در بازۀ زمانی 1390 تا 1401 به روش نمونه‌گیری هدفمند-غیراحتمالی انجام شده است. حجم جامعۀ آماری 87 پژوهش است که 50 سند با رعایت ملاک‌های ورود و خروج شامل رعایت روایی، اعتبار و کیفیت پژوهش، وجود ضریب همبستگی، حجم نمونه و سطح معنی‌داری انتخاب شدند. 
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد عوامل فرهنگی (سبک زندگی، باورهای مذهبی، باور به برابری جنسیتی، حضور در شبکه‌های اجتماعی، فقر فرهنگی، سرمایۀ فرهنگی، فرهنگ مردسالاری، فرهنگ مشارکتی، فرهنگ و اخلاق کاری)، عوامل روانی (جسارت ریسک‌پذیری، عزت‌نفس، احساس کفایت اجتماعی، احساس تبعیض اجتماعی، انگیزۀ استقلال، نیاز به موفقیت و پیشرفت، مهارت‌های آموزشی، تفکر نوآورانه و خلاقانه)، عوامل اجتماعی (همدلی اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی، تعامل با کارآفرینان موفق، الگوی مرجع، محرومیت نسبی، منزلت اجتماعی، تجربۀ کارآفرینی، تحرک اجتماعی) و عوامل زمینه‌ای (درآمد شخصی، سن، وضع تأهل، سطح تحصیلات، نوع شغل، نوع طبقه، تعداد اعضای خانواده)، بر کارآفرینی زنان روستایی تأثیر معنی‌داری داشته است. براساس یافته‌های تحقیق، عوامل زمینه‌ای با ضریب اثر 300/0 دارای بیشترین تأثیر بر کارآفرینی زنان روستایی بوده است.
براین‌اساس، کارآفرینی زنان از جمله شاخه‌های کارآفرینی است که علاوه بر سود اقتصادی منافع اجتماعی و فرهنگی به‌دنبال دارد و موجب کشف نیازهای اجتماعی، شناخت اجتماع و شناسایی بافت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه می‌‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-Analysis of Factors Affecting Rural Women's Entrepreneurship (Studies in the Period of 2011-2022)

نویسندگان [English]

  • Akbar Zolfaghari 1
  • Narges Ghanei Yakhdan 2
1 Department of Political Science, Faculty of Law and Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Department of Education and Human Resources Improvement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Women's entrepreneurship encompasses cooperative and independent self-employment, employer involvement, as well as single-ownership and new business endeavors.
The study employed a quantitative meta-analysis approach, utilizing purposive non-probability sampling to gather data from 2011 to 2022. Fifty documents out of a total of 87 studies comprised the statistical population. Documents were selected based on entry and exit criteria, which encompassed factors such as sample size, significance level, correlation coefficient, and research validity and quality.
The results indicate that cultural elements (such as way of life, religious convictions, support for gender equality, participation in social networks, cultural poverty, cultural capital, patriarchal culture, collaborative culture, culture, and work ethic); psychological elements (including self-assurance, courageousness in undertaking risks, self-esteem, sense of social adequacy, perception of social discrimination, motivation for independence, aspiration for success and advancement, educational aptitude, and innovative and creative thinking); The research findings indicate that contextual factors exert the most significant influence on the entrepreneurial endeavors of rural women, as evidenced by an effect coefficient of 0.300.
Findings: Women's entrepreneurship is a subfield of entrepreneurship that, in addition to economic profit, seeks social and cultural benefits; it facilitates the identification of cultural, social, and economic contexts of society, the identification of social needs, and community recognition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women's Entrepreneurship
  • Villagers
  • Cooperative Culture
  • Social Capital
  • Community Development
  • ‏‫آگهی، ‌حسین، میرک‌زاده، ‌علی‌اصغر، و تقی‌بیگی، ‌معصومه (۱۳۹۱). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعۀ مشاغل خانگی زنان روستایی. زن و جامعه، 11(3)، 181-202.
  • ‌‫ابطحی، سید حسین، شریف‌زاده، فتاح، و ابراهیم‌پور، حبیب (۱۳۸۹). بررسی مفاهیم نظریه‌ها و مدل‌های کارآفرینی اجتماعی و ارائه مدل مفهومی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 21(8)، 87-110.
  • ‌‫ابوالفتح‌زاده، زهرا، یوسفی، علی، و مظفر امینی، امیر (۱۳۹۵). ارزیابی عوامل مؤثر در توانمندسازی زنان روستایی شهرستان اصفهان. پژوهشنامه زنان، 15(7)، 1-28.
  • ‌‫احمدی، سنور، کوهستانی، حسین، یادآور، حسین، و شعبانعلی‌فمی، حسین (۱۳۹۹). واکاوی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی استان کردستان. فضای جغرافیایی، 70(20)، 167-187.
  • ‌‫آرامش، حامد، دهقانی، مسعود، و سارانی، سمیرا (۱۴۰۰). عوامل مؤثر بر کارآفرینی اجتماعی و توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین شهر زاهدان. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 14(52)، 143-168. https://doi.org/10.22111/jmr.2021.37556.5386
  • ‌‫‌‫ارشادی، محمدجواد، رضایی، نسا، و باقری حسین‌آبادی، رضا (۱۳۹۹). ارزیابی تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر کارآفرینی زنان در خانه‌های کارآفرینی شهرداری تهران. مطالعات اجتماعی روان‌‌شناختی زنان، 65(18)، 33-67. https://doi.org/10.22051/jwsps.2021.32288.2265
  • ‌‫امامی، الهام، حسینی‌نیا، غلامحسین، و یعقوبی‌فرانی، احمد (۱۳۹۷). نقش تعاونی‌ها در تقویت ویژگی‌های کارآفرینانه و توانمندی فرصت‌شناسی زنان روستایی در استان کرمانشاه. تعاون و کشاورزی، 247(7)، 31-58. https://doi.org/ 22034/ajcoop.2018.80671  
  • ‌‫امدادی بلگوری، معصومه (۱۴۰۱). شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی استان هرمزگان. دانشگاه پیام نور استان هرمزگان.
  • ‌‫امید کهن‌شوری، زینب (۱۳۹۷). عوامل مؤثر بر توانمندسازی و کارآفرینی زنان روستایی منطقه تفتان. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  • ‌‫ایمنی‌قشلاق، سیاوش، خانی، فضیله، و هاشمی، سید سعید (۱۳۹۱). نقش گردشگری در توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (مطالعۀ تطبیقی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو). جغرافیا و توسعۀ ناحیه‌‌ای، 18(10)، 217-238. https://doi.org/10.22067/geography.v10i18.17384
  • ‌‫باصولی، مهدی، هاشمی، سید سعید، ایمانی‌خوشخو، محمدحسین، و میرغفوری، سیدحبیب‌الله (۱۳۹۸). نقش عوامل مؤثر گردشگری فرهنگی در توسعۀ کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 35(9)، 79-90. https://doi.org/10.52547/journalitor.36160.9.18.0
  • ‌‫بقایی، رخسان (۱۳۹۴). بررسی نظریات کارآفرینی در سازمان‌ها. کار و جامعه، 179(24)، 21-41.
  • ‌‫بلیده، هاجره (۱۳۹۸). تبیین نقش سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی زنان روستایی (صنایع‌دستی)، مطالعه موردی شهرستان نیکشهر بخش لاشار. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  • ‌‫پورعبدالهی، سمیرا (۱۳۹۸). کارآفرینی زنان و توسعۀ پایدار روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی، شهرستان قیروکارزین). دانشگاه شهید بهشتی.
  • ‌‫‌‫توسلی، فاطمه؛ چرمچیان‌لنگرودی، مهدی؛ و احمدپور، امیر (۱۳۹۱). بررسی عوامل مؤثر بر تقویت روحیه کارآفرینی اعضای تعاونی تولید کشاورزی شهرستان آمل. تعاون و کشاورزی، 223(23)، 21-40. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27835464.1391.23.11.2.0
  • ‌‫جمشیدی، علی‌رضا، جمینی، داود، و نظری‌سرمازه، حمید (۱۳۹۳). بررسی عوامل پیش‌برنده و بازدارندۀ توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (مطالعۀ موردی: زنان روستایی بخش میان‌‌کوه شهرستان اردل). زن و جامعه، 17(5)، 75-94. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20088566.1393.5.17.5.9
  • ‌‫جمینی، داود، تقدیسی، احمد، علی‌پور، خالد، و فیضی، شلیر (۱۳۹۴). تحلیل عاملی متغیرهای پیش‌برنده و بازدارنده توسعۀ کارآفرینی در میان زنان روستایی شهرستان روانسر. مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 42(13)، 63-88. https://doi.org/10.22051/jwsps.2015.1914
  • ‌‫حسینی، طیبه، و لشگر آرا، فرهاد (۱۳۹۳). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ مهارت‌های کارآفرینی در تعاونی‌های زنان روستایی استان فارس. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 7(2)، 13-34.
  • ‌‫حسینی، میرزاحسن، دولتی، مهین، و پرپنجی، مهدیه (۱۳۹۷). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی زنان روستایی عضو تعاونی‌های روستایی زنان در شمال استان تهران. تعاون و کشاورزی، 246(7)، 129-156. 22034/ajcoop.2018.69432 https://doi.org/  
  • ‌‫حسینی‌نیا، غلامحسین، یعقوبی‌فرانی، احمد، و سیدین، سید رضا (۱۳۹۴). سنجش عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌وکارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه. زن در توسعه و سیاست، 47(12)، 545-558. https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.54534
  • ‌‫حیدری ساربان، وکیل، و مجنوبی‌توتاخانه، علی (۱۳۹۶). نقش سرمایۀ روان‌شناختی در ارتقای کارآفرینی روستایی استان آذربایجان شرقی. اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، 22(6)، 97-118.
  • ‌‫خانی، فضیله. (۱۳۹۴). تحلیل جنسیتی در فرآیند پخش کارآفرینی در مناطق روستایی؛ مورد: دهستان سولقان. اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، 14(4)، 1-22. http://dx.doi.org/10.18869/acadpub.serd.4.14.1
  • ‌‫خسروی‌پور، بهمن؛ طهماسبی، مریم؛ و عامری، مریم (۱۳۹۹). شناسایی عوامل زمینه‌ای اثرگذار بر توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان آبادان. اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، 34(9)، 217-237. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222131.1399.9.34.11.0
  • ‌‫خسروی‌پور، بهمن، و کریمی، نرگس (۱۳۹۸). تحلیل عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی زنان روستایی. جغرافیا و روابط انسانی، 5(2)، 95-105. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26453851.1398.2.1.7.5
  • ‌‫خسروی‌پور، مینا. (۱۳۹۴). بررسی راهکارهای توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (نمونۀ موردی: دهستان بدر). دانشگاه گیلان.
  • ‌‫دادور(خانی)، فضیله، و موسوی، سمیه سادات (۱۳۹۹). تحلیل عوامل مؤثر بر فرآیند تصمیم‌گیری در پذیرش کارآفرینی در بین زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان سولقان). مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 50(15)، 161-181.
  • ‌‫دریکوند، علیرضا، گلرد، پروانه، و رضائیان، رضا (۱۴۰۰). طراحی مدل کارآفرینی اجتماعی سازمانی: پژوهشی کیفی مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد. توسعۀ کارآفرینی، 54(14)، 619-638. https://doi.org/10.22059/jed.2021.321950.653642
  • ‌‫رستمعلی‌زاده، ولی‌اله، و جمعه‌زاده، پروین علی (۱۳۹۷). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران. توسعۀ اجتماعی، سال دوازدهم، 147-172. https://doi.org/10.22055/qjsd.2018.13656
  • ‌‫زارعی، فرنگیس (۱۳۹۳). بررسی نقش دانش، نگرش و انگیزه در کارآفرینی زنان روستایی استان ایلام. دانشگاه تهران.
  • ‌‫زارعی‌پهنه‌کلانی، سید حسین، احمدپور، امیر، و چرمچیان‌لنگرودی، مهدی (۱۳۹۲). عوامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در شرکت‌های تعاونی روستایی زنان استان مازندران. تعاون و کشاورزی، 227(2)، 79-100. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27835464.1392.2.7.5.6
  • ‌‫سلیمانی، عطیه (۱۳۹۱). تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی استان همدان. دانشگاه بوعلی‌سینا.
  • ‌‫سهامی، سوسن، و دهقان، مریم (۱۳۹۲). بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر روحیه کارآفرینی زنان (مطالعه موردی دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی جهرم ). تغییرات اجتماعی - فرهنگی، 39(10)، 51-68.
  • ‌‫شاطریان، محسن، نصرآبادی، زهرا، و منصوریان، فاطمه (۱۳۹۶). تحلیل موانع کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان کاشان. اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، 21(6)، 181-196.
  • ‌‫شاه‌آبادی، ابوالفضل، خوش‌طینت، بهناز، و بختیاری‌خویگانی، سمیه (۱۴۰۰). تأثیر شکاف جنسیتی بر کارآفرینی زنان در کشورهای منتخب. مطالعات اجتماعی روا‌ن‌‌شناختی زنان، 68(19)، 113-146. https://doi.org/10.22051/jwsps.2021.35287.2403
  • ‌‫شریفی، ندا، امیدی‌نجف‌آبادی، مریم، و محمودی، مریم (۱۳۹۶). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی زنان روستایی در شهرستان ملارد. تعاون و روستا، 32-33(7)، 139-160. https://dorl.net/dor/20.1001.1.21595852.2020.10.2.4.1
  • ‌‫شهبازی، کیومرث، حسن‌زاده، اکبر، و جعفرزاده، بهروز (۱۳۹۳). بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی (رهیافت داده‌هایی تابلویی). نوآوری و ارزش‌آفرینی، 5(2)، 43-56.
  • ‌‫صادقی، خدیجه، و طولابی‌نژاد، مهرشاد (۱۳۹۸). بررسی عوامل و محرک‌های مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان رشتخوار). اندیشه جغرافیایی، 20(10)، 71-90.
  • ‌‫طهماسبی، کلثوم (۱۴۰۰). واکاوی عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی شهرستان نهاوند. دانشگاه رازی.
  • ‌‫ عاشوری توتکابنی، سحر (۱۳۹۴). بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی زنان در کشورهای جهان سوم با تمرکز بر کشور ایران با استفاده از ماتریس سوات (پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آموزش عالی روزبهان.
  • عربشاهی، شیوا. (۱۳۹۰). تحلیلی بر اثربخشی دوره‌های آموزشی توسعۀ کارآفرینی در زنان روستایی؛ کاربرد یادگیری تقویتی(مطالعه موردی: دوره‌های آموزشی منتخب اداره کل آموزش فنی و حرفه‌‌ای استان یزد). دانشگاه یزد.
  • ‌‫علیخانی‌دادوکلایی، مهدی، و عباسی رستمی، علی‌اکبر (۱۳۹۵). بررسی اثر عامل‌های آموزشی و روان‌شناختی بر توسعۀ کارآفرینی در شرکت‌های تعاونی روستایی زنان استان گلستان. تعاون و کشاورزی، 240(5)، 171-194. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27835464.1395.5.20.7.5
  • ‌‫فیروزآبادی، سید احمد، و دباغی، حمیده (۱۳۹۴). نقش کارآفرینی اجتماعی در توسعۀ محلی. توسعۀ محلی (روستایی-شهری)، 7(1)، 29-58. https://doi.org/10.22059/jrd.2015.58433
  • ‌‫فیروزآبادی، سید احمد، و نصرالهی‌وسطی، لیلا (۱۳۹۳). بررسی رابطۀ میان اعتماد اجتماعی و روحیۀ کارآفرینی زنان روستایی؛ مطالعۀ موردی: دهستان شیروان از توابع شهرستان بروجرد. پژوهش‌های روستایی، 17(5)، 25-44. https://doi.org/10.22059/jrur.2014.51445
  • ‌‫قدیریان، پانته‌آ (۱۳۹۲). بررسی عوامل مؤثر بر سطوح کارآفرینی زنان شاغل ( مورد مطالعه شرکت سایپا. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
  • ‌‫قنبرپور، سمیه (۱۳۹۴). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی اقتصادی - اجتماعی زنان روستایی نوغاندار استان گیلان (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه گیلان.
  • ‌‫قنبری، الهام. (۱۳۹۳). بررسی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر کارآفرینی زنان روستایی. دانشگاه بیرجند.
  • ‌‫کرد، باقر، و آبتین، عبدالعزیز (۱۳۹۲). بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی روستایی در استان سیستان و بلوچستان با تمرکز بر توسعۀ مراکز رشد روستایی توسعۀ فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی زنان روستایی. جغرافیا و توسعه، 32(11)، 1-14. https://doi.org/10.22111/gdij.2013.1160
  • ‌‫کلاهدوزی بهروز، سمیرا (۱۳۹۷). بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی (مطالعۀ موردی: روستاهای حومۀ شهرستان تاکستان). تهران: دانشگاه پیام نور استان تهران.
  • ‌‫کیخا، مصطفی، زرگر، آرمین، و اکاتی، مینا (۱۳۹۵). توجه به کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی، نیاز امروز آموزش و پرورش و اجتماع. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 6(2)، 138-153.
  • ‌‫محمدی، زهره، و لشگرآرا، فرهاد (۱۳۹۲). نقش آموزش کارآفرینی در توانمندسازی زنان کارآفرین روستایی استان ایلام. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 6(2)، 61-72.
  • ‌‫مردانشاهی، محمدمهدی، و نظام‌زاده، سید اسماعیل (۱۳۹۷). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر قابلیت کارآفرینی زنان روستایی؛ مطالعۀ موردی: زنان کارآفرین روستاهای شهرستان بهشهر. روستا و توسعه، 82(21)، 75-96. https://doi.org/10.30490/rvt.2018.77120
  • ‌‫منصوری، سمانه، پیغامی، عادل، و قاسمی، عاصمه (۱۴۰۰). تحلیل آسیب‌شناسانۀ مفهوم کارآفرینی زنان، گذار به مفهوم ارزش‌آفرینی زنان و دلالت‌های سیاستی. راهبرد اقتصادی، 39(10)، 919-949.
  • ‌‫موحدی، رضا، و سلیمانیان بروجنی، جلیله (۱۳۹۶). بررسی شیوه‌های آموزشی مؤثر در توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 3(6)، 24.
  • ‌‫نحوی، ابوذر، و کهن‌سال، محمدرضا (۱۳۹۰). عوامل مؤثر بر پیشرفت زنان کارآفرین (مطالعۀ موردی: زنان استان مازندران). زن و مطالعات خانواده، 11(3)، 95-112.
  • ‌‫نصرالهی‌وسطی، لیلا (۱۳۹۳). بررسی نظری و تجربی رابطۀ میان مشارکت اجتماعی و روحیۀ کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه: دهستان شیروان از توابع شهرستان بروجرد). توسعۀ محلی (روستایی-شهری)، 11(6)، 319-340. https://doi.org/10.22059/jrd.2014.54326
  • ‌‫نظری، یوسف، و کیانی، حسین (۱۳۹۵). نقش «هستۀ کارآفرینی» در توسعۀ کارآفرینی برای رشتۀ زبان و ادبیات عربی (بررسی هستۀ کارآفرینی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز). الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه علمیۀ محکمه، 40(12)، 235-254. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23456361.1438.12.40.12.8
  • ‌‫نیک‌فرجام، سعیده، نادری، نادر، و رضایی، بیژن (۱۳۹۳). رابطۀ فرهنگ سازمانی و تمایل به کارآفرینی (مورد مطالعه: شرکت لعابیران زرقان). خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت، 15-16(5)، 1-14.
  • ‌‫ولی‌زاده، ناصر، و کریمی گوغری، حمید (۱۳۹۷). تحلیل عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینی اجتماعی در صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری. دوفصلنامۀ راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 5(9)، 10-20. http://dx.doi.org/10.29252/jea.5.9.10
  • هومن، حیدرعلی (1396). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
  • ‌‫یاری‌بیگی، الهه (۱۳۹۸). تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر توسعۀ اکوسیستم کارآفرینی در تعاونی‌های زنان روستایی استان تهران. تعاون و روستا، 38-39(9)، 95-118.
  • ‌‫یاسوری، مجید، قرشی، محمدباسط، و وطن‌خواه، ژیلا (۱۳۹۴). تحلیل موانع و راهکارهای توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی دهستان گوراب‌پس فومن. پژوهش‌های روستایی، 22(6)، 323-342. https://doi.org/10.22059/jrur.2015.54910
  • ‌‫یاسوری، مجید، و وطنخواه‌کلورزی، ژیلا (۱۳۹۴). نقش گردشگری در توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (دهستان گوراب‌پس شهرستان فومن). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 20(5)، 46-59.
  • ‌‫‌‫یعقوبی‌فرانی، احمد، سلیمانی، عطیه، و موحدی، رضا (۱۳۹۳‌). تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی. مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 41(12)، 7-42. https://doi.org/10.22051/jwsps.2015.1493
  • ‌‫یعقوبی‌فرانی، احمد، سلیمانی، عطیه، موحدی، رضا، و اسکندری، فرزاد (۱۳۹۲). تأثیر عوامل آموزشی و نهادی بر کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه: استان همدان). توسعۀ کارآفرینی، 20(6)، 115-134. https://doi.org/10.22059/jed.2013.36266
  • Abolfathzadeh, Z., Yousefi, A., & Mozaffar Amini, A. (2016). Evaluation of Factors Affecting Rural Women Empowerment in Isfahan City. Women Studies, 7(15), 1-27. (In Persian)
  • Abtahi, S. H., Shareefzadeh, F., & Ebrahimpour, H. (2010). A Survey of Social Entrepreneurship Concepts, Theories and Models and Designing Conceptual Model. Organizational Culture Management, 8(21), 87-110. (In Persian)
  • Agahi, H., Mirakzadeh, A. A., & Taghi Beigi, M. (2012). Prioritization of Effective Factors in the Development of Household Jobs in West Islamabad. Quarterly Journal of Woman and Society, 3(11), 181-202. (In Persian)
  • Ahmadi, S., Kouhestani, H., Yadavar, H., & Shabanali, H. (2020). Analysis of Affective Factors on success of Rural Women Entrepreneurs of Kurdistan Province. Geographical Space, 20(70). (In Persian)
  • Aldrich, H., Reese, P. R., & Dubini, P. (1989). Women on the verge of a breakthrough: Networking among entrepreneurs in the United States and Italy. Entrepreneurship & Regional Development, 1(4), 339-356.
  • Alikhanidadvokallai, M., & Abbasirostami, A. A. (2017). An Investigation of Educational and Psychological Factors Affecting the Entrepreneurship Development in Women Rural Cooperatives in Golestan Province. Co-Operation and Agriculture, 5(20), 171-194. (In Persian)
  • Arabshahi, Sh. (2011). An analysis on the effectiveness of entrepreneurship development training courses in rural women; Application of reinforcement learning (case study: selected training courses of the General Directorate of Technical and Vocational Education of Yazd province). Yazd University, Yazd. (In Persian)
  • Aramesh, H., Dehghani, M., & Sarani, S. (2021). Factors Affecting Social Entrepreneurship and Empower Marginalized Women in Zahedan. Public Management Researches, 14(52), 143-168. https://doi.org/10.22111/jmr.2021.37556.5386
  • Ashouri Totakaboni, S. (2015). Investigating factors affecting the development of women’s entrepreneurship in third world countries with a focus on Iran using the SWAT matrix. Rozbehan High Education, Sari. (In Persian)
  • Baghaei, R. (2015). Examining entrepreneurship theories in organizations. Work and Society, 179(24), 21-41. (In Persian)
  • Balideh, H. (2019). Explaining the role of social capital on rural women’s entrepreneurship (handicrafts), a case study of Nikshahr city, Lashar district. Sistan va Balouchestan University, Zahedan. (In Persian)
  • Basouli, M., Hashemi, S. S., Imani Khoshkho, M. H., & Mirghafouri, S. H. (2019). The role of cultural tourism in entrepreneurship development of Yazd world heritage city. Journal of Studies On Iranian - Islamic City, 9(35), 79-90. (In Persian)
  • Dadvarkhani, F., & Mosavi, S. (2020). The Explanation of Decision Making Process in Establishing Of the Entrepreneurship in Rural Areas, With Emphasis on Gender Approach (Case Study: Souleghan District). Journal of Studies of Human Settlements Planning, 15(1), 151-170. (In Persian)
  • Dadvarkhani, F., & Mousavi, S. (2016). Gender-related analysis in the process of diffusion of entrepreneurship in rural areas Case study: Soolaghan Dehestan. Space Economy and Rural Development, 4(14). https://doi.org/10.18869/acadpub.serd.4.14.1 (In Persian)
  • Derikvand, A. R., & Gelard, P. (2022). Designing a corporate social entrepreneurship model: Qualitative research based on Grounded theory. Journal of Entrepreneurship Development, 14(4), 619-638. https://doi.org/10.22059/jed.2021.321950.653642 (In Persian)
  • Dina, L. (1995). Froum Sur I Entrepreneurship Feminin Quebecois, montreal, ecoledes hautes etudes commericales montreal. 13.
  • Djivre, J. (2006). Female Entrepreneurs of the North: Breaking Ground. Curren Research.
  • Emami, Elham; Hosseininia, Gholamhossein; & Yaghoubi Farani, Ahmad. (2018). The Role of Cooperatives in Strengthening Entrepreneurial Characteristics and Opportunity Identification Competencies of Rural Women in Kermanshah Province. Co-Operation and Agriculture, 7(27), 29-60. https://doi.org/10.22034/ajcoop.2018.80671 (In Persian)
  • Emdadi Bolgouri, M. (2022). Identifying factors affecting rural women’s entrepreneurship in Hormozgan province. Payame Noor University, Hormozgan. (In Persian)
  • Ershadi, M. J., Rezaee, N., & Bagheri HoseinAbadi, R. (2020). Evaluating the Impact of Cultural and Social Factors on Women’s Entrepreneurship in Tehran Municipality Entrepreneurship Houses. Women’s Studies Sociological and Psychological, 18(4), 33-68. https://doi.org/10.22051/jwsps.2021.32288.2265 (In Persian)
  • Firoozabadi, S. A., & Nasrolahi Vosta, L. (2014). Investigation about the Relationship between Social Trust and Entrepreneurial Spirit of Rural Women: Case of Shirvan Village in Borojerd County. Journal of Rural Research, 5(1), 25-44. https://doi.org/10.22059/jrur.2014.51445 (In Persian)
  • Firouzabadi, S. A., & Dabaghi, H. (2015). The role of social entrepreneurship in community development. Community Development (Rural and Urban Communities), 7(1), 29-58. https://doi.org/10.22059/jrd.2015.58433 (In Persian)
  • Ghadiri, P. A. (2013). Investigating factors affecting the levels of entrepreneurship of working women (Study of Saipa Company). Allameh University, Tehran. (In Persian)
  • Ghanbari, E. (2014). Investigating the influencing factors on rural women’s entrepreneurship. Birjand University, Birjand. (In Persian)
  • Ghanbarpour, S. (2015). Investigating the effective factors on the social-economic empowerment of rural women in Noghandar, Gilan province. Gilan University, Gillan. (In Persian)
  • Girdauskienė, L., & Savanevičienė, A. (2012). Leadership role implementing knowledge transfer in creative organization: how does it work? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 15-22.
  • Heydari Sareban, V., & Majnonitotakhaneh, A. (2017). The role of psychological capital in promoting rural entrepreneurship in East Azerbaijan province. Space Economy and Rural Development, 22(6), 97-118. (In Persian)
  • Homan, H. (2019). A Practical Guide to Meta-Analysis in Scientific Research. Tehran: Samat. (In Persian)
  • Hosseini, M. H., Dolati, M., & Parpanji, M. (2018). Investigating the Effective Factors on the Success of Rural Women Entrepreneurship Member of Women’s Rural Cooperatives in the North of Tehran Province. Co-Operation and Agriculture, 7(26), 129-156. https://doi.org/10.22034/ajcoop.2018.69432 (In Persian)
  • Hosseini, T., & Lashkarara, F. (2014). Identifying the Effective Factors on Development of Entrepreneurship Skills of Rural Women Cooperatives in Fars Province. Agricultural Extension and Education Research, 7(2), 13-34. (In Persian)
  • Hosseininia, Gh. H., Yaghoubi Farani, A., & Seyedin, R. (2014). Measuring factors affecting Female entrepreneur’s business performance in rural areas of Mianeh County. Woman in Development & Politics, 12(4), 545-558. https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.54534 (In Persian)
  • Imani Gheshlagh, S., Khani, F., & Hashemi, S. S. (2012). The role of Tourism in improvement of rural women’s entrepreneurship: A comparative Study of Kandovan and Eskandan villages in Osku District. Journal of Geography and Regional Development, 10(1). https://doi.org/10.22067/geography.v10i18.17384 (In Persian)
  • Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Sirmon, D. G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions. Journal of Management, 29(6), 963-989.
  • Jamini, D., Taghdisi, A., Alipoor, Kh., & Faizi, Sh. (2015). Factor analysis of hindering and drawing variables of Entrepreneurship Development among Rural Women in Iran: Case Study of Ravansar Township. Women’s Studies Sociological and Psychological, 13(1), 63-88. https://doi.org/10.22051/jwsps.2015.1914 (In Persian)
  • Jamshidi, A. R., Jamini, D., & Nazari Sarmazeh, H. (2014). Studying Driving Forces and Hampering Factors Affecting Development of Rural Women’s Entrepreneurship in Miankoh District, Ardal Township. Quarterly Journal of Woman and Society, 5(17), 75-94. (In Persian)
  • Keykhah, M., Zargar, A., & Akati, M. (2016). Attention to entrepreneurship and resistance economy, today’s need for education and society. Management and Entrepreneurship Studies, 6(2), 138-153. (In Persian)
  • Khosravipour, B., Tahmasebi, M., & Ameri, M. (2021). Identifying the factors affecting the development of rural women entrepreneurship in Abadan County. Space Economy and Rural Development, 9(34). (In Persian)
  • Khosravipour, M. (2015). Investigating strategies for rural women’s entrepreneurship development (case example: Badr village). Gilan University, Gillan. (In Persian)
  • Khosravipour, B., & Karimi, N. (2019). Analysis of Factors Affecting the Rural Women’s Entrepreneurship. Geography and Human Relationships, 2(1), 95-105. (In Persian)
  • Kolahdozan Behrouz, S. (2018). Investigating factors affecting rural women’s entrepreneurship (a case study of rural villages in Takestan city). Payame Noor University, Tehran. (In Persian)
  • Kord, B., & Abdolaziz, A. (2013). Review the Factors Affecting on Development of Rural Entrepreneurship in Sistan and Baluchestan Province (With Focus on Developing Rural Growth Centers, Developing in Formation and Communication Technologies and Empowerment of Rural Women). Geography and Development, 11(32), 1-14. https://doi.org/10.22111/gdij.2013.1160 (In Persian)
  • Kuratko, D. F. (2011). Entrepreneurship theory, process, and practice in the 21st century. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 13(1), 8-17.
  • Mansouri, S., Peyghami, A., & Ghasemi, A. (2022). Pathological analysis of the concept of women entrepreneurship, transition to the concept of women value creation and policy indications. Economic Strategy, 10(39), 917-949. (In Persian)
  • Mardanshahi, M. M., & Nezamzadeh, S. E. (2018). Identification and Analysis of Factors Affecting the Rural Women’s Entrepreneurial Capabilities: A Case Study of Women Entrepreneurs in Villages of Behshahr County of Iran. Village and Development, 21(2), 75-96. https://doi.org/10.30490/rvt.2018.77120 (In Persian)
  • Mohammadi, Z., & Lashgarara, F. (2014). The Role of Entrepreneurship Education in Empowering Rural Female Entrepreneurs in Ilam province. Journal of Agricultural Extension and Education Research, 6(2), 61. (In Persian)
  • Movahedi, R., & Soleymanian Broujeni, J. (2017). Surveying the Education Role on Entrepreneurship Development among Rural Women. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 3(6). (In Persian)
  • Nahvi, A., & Kohansal, M. R. (2011). Factors Influencing Progress of Entrepreneur Women ‌(Case study: Mazandaran Province)‌. Women and Family Studies, 4(11), 95-111. (In Persian)
  • Nasrolahi Vosta, L. (2014). Investigating the relationship between social participation and entrepreneurial spirit of rural women (Case of Shirvan village in Borojerd city). Community Development (Rural and Urban Communities), 6(2), 319-340. https://doi.org/10.22059/jrd.2014.54326 (In Persian)
  • Nazari, Y., & Kiani, H. (2016). The Role of Entrepreneurship Teams in The development of Entrepreneurship in Arabic Language and Literature (ALL): The Case of ALL department of Shiraz University. Iranian Association of Arabic Language and Literature, 12(3), 235-254. (In Persian)
  • Nik Farjam, S., Naderee, N., & Rezaee, B. (2015). The Relationship Between Organizational Culture and Tend to Entrepreneurship(case: Labyran the Company of Zarghan). Public Policy In Administration, 5(2), 1-14. (In Persian)
  • Nikolov, A., & Westergren, L. (2017). Corporate Social Entrepreneurship as a new approach to CSR-A Swedish Outlook.
  • Omid Kohanshouri, Z. (2018). Factors affecting the empowerment and entrepreneurship of rural women in Taftan region. Sistan va Balouchestan University, Zahedan. (In Persian)
  • Pourabdollahi, S. (2019). Women’s entrepreneurship and sustainable rural development (case study: central part, Qirokarzin city). Shahid Beheshti Universith, Tehran. (In Persian)
  • Rostamalizadeh, V., & Alijomehzadeh, P. (2018). Factors Affecting on the Success of Women Entrepreneurs in Tehran. Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development), 12(3), 147-172. https://doi.org/10.22055/qjsd.2018.13656 (In Persian)
  • Sadeghi, Kh., & Toulabinejad, M. (2019). Investigating Factors Affecting the Development of Rural Women’s Entrepreneurship (Case study: Roshtkhar district). Geographic Thought, 10(20), 72-90. (In Persian)
  • Sahami, S., & Dehghan, M. (2014). Studying the culturalfactorsaffecting theentrepreneurial spiritin women (case study: female studentsofIslamic Azad University in Jahrom). Journal of Socio - Cultural Changes, 10(4), 51-68. (In Persian)
  • Sangolagi, K., & Alagawadi, M. (2016). Women entrepreneurs. International Journal of Advancement in Engineering Technology, Management and Applied Science, 3(1), 216-222.
  • Shahabadi, A., Khoshtinat, B., & Khoyegani, S. B. (2022). The Effect of Gender Gap on Women Entrepreneurship in Selected Countries. Women s Studies (Sociological & Psychological), 19(3), 113-146. (In Persian)
  • Shahbazi, K., Hasanzadeh, A., & Jafarzadeh, B. (2014). Examining the impact of entrepreneurship and innovation on economic growth (panel data approach). Innovation and Value Creation, 5(2), 43-56. (In Persian)
  • Sharifi, N., Omidi, M., & Mahmoudi, M. (2020). Factors Influencing Self- Efficiency of Rural Women in Malard County. International Journal of Agricultural Management and Development, 10(2), 167-174. (In Persian)
  • Shaterian, M., Nasrabadi, Z., & Mansourian, F. (2017). Analysis of barriers to entrepreneurship of rural women in Kashan city. Space Economy and Rural Development, 6(21), 181-196. (In Persian)
  • Soleimani, A. (2012). Analysis of factors affecting entrepreneurship of rural women in Hamadan province. Boalisina University, Hamedan. (In Persian)
  • Tahmasbi, K. (2021). Analyzing the factors affecting the entrepreneurship of rural women in Nahavand city. Razi University, Kermanshah. (In Persian)
  • Tavasoli, F., Chrmchian Langroodi, M., & Ahmadpur, A. (2012). Investigation of Effective factors on reinforcement of Entrepreneurship Moral of agricultural production cooperativs members in Amol Township. Co-Operation and Agriculture, 23(11), 21-40. (In Persian)
  • Valizadeh, N., & Karimi-Gougheri, H. (2018). An Analysis of Factors Influencing the Social Entrepreneurial Intention in Rural and Nomad Women’s Micro-credit Funds. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 5(9). https://doi.org/10.29252/jea.5.9.10 (In Persian)
  • Welsh, D. H. B., Kaciak, E., & Minialai, C. (2017). The influence of perceived management skills and perceived gender discrimination in launch decisions by women entrepreneurs. International Entrepreneurship and Management Journal, 13, 1-33.
  • Yaghobi Farani, A., Soleimani, A., & Movahedi, R. (2015). Sociological Study of The Attitudes toward Mehr Among Alameh University Students. Women’s Studies Sociological and Psychological, 12(4), 7-42. https://doi.org/10.22051/jwsps.2015.1493 (In Persian)
  • Yaghoubi Farani, A., Soleymani, A., Movahedi, R., & Eskandari, F. (2013). Effect of Educational and Institutional Factors on Rural Women Entrepreneurship (Case Study: Hamedan Province). Journal of Entrepreneurship Development, 6(2), 115-134. https://doi.org/10.22059/jed.2013.36266 (In Persian)
  • Yaribeygi, E. (2019). Factor analysis of factors affecting the development of the entrepreneurial ecosystem in rural women’s cooperatives in Tehran province. Cooperation and Village, 38-39(9), 95-118. (In Persian)
  • Yasouri, M., Ghorashi, M. B., & Vatankhah Kalurazi, Zh. (2015). Analysis of barriers and solutions to the development of rural women’s entrepreneurship in Gurabpass Rular, foman. Journal of Rural Research, 6(2), 323-342. https://doi.org/10.22059/jrur.2015.54910 (In Persian)
  • Yasouri, M., & Vatankhah Kalurazi, Zh. (2015). The Role of Tourism in the Development of Rural Women Entrepreneurship (Gurab-Pass Village, Fooman City). Journal of Arid Regions Geographic Studies, 6(20), 46-59. (In Persian)
  • Zarei, F. (2014). Investigating the role of knowledge, attitude and motivation in entrepreneurship of rural women in Ilam province. Tehran University, Tehran. (In Persian)
  • Zarei Pahnecoulai, S. H., Ahmadpour, A., & Charmchian Langerodi, M. (2013). Factors Affecting Entrepreneurship Development in Women’s Rural Cooperatives in Mazandaran Province. Co-Operation and Agriculture, 2(7), 79-100. (In Persian)