تلاقی فقر؛ مهاجرت و اُفت‌تحصیلی در مناطق مرزی مطالعه موردی: روستاهای مرزی شهرستان سردشت

نوع مقاله : پژوهشی : ... (با ذکر دقیق نوع فعالیت علمی)

نویسندگان

1 گروه جامعه شناسی، دانشگاه ارومیه

2 گروه جامعه شناسی ، دانشگاه ارومیه

10.22059/jrd.2025.405303.668959

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نقش پدیده مهاجرت بر روند تحصیلی دانش‌آموزان در روستاهای مرزی شهرستان سردشت انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای انجام شده و جامعه آماری مطلعین کلیدی محلی شامل دانش‌آموزان، معلمان و والدین بوده است. نمونه‌گیری به روش هدفمند و نهایتاً با مصاحبه با ۲۴ نفر از افراد ۱۵ تا ۴۰ ساله، به اشباع نظری دست یافت. محقق با انجام مراحل کدگذاری باز و محوری، مقولاتی نظیر «فقر ساختاری و زوال فرصت‌ها»، «استراتژی‌های بقای ناپایدار» و «بحران سرمایه انسانی و ارزش‌ها» استخراج می‌کند و در نهایت کدبندی هسته‌ای را به صورت زیر تبیین می‌کند. «مهاجرت ناشی از محرومیت اقتصادی و تشدید آن از طریق بسترهای ساختاری معیوب (اقتصادی، نهادی، آموزشی) که منجر به اُفت‌تحصیلی و زوال سرمایه انسانی در مناطق مرزی می‌شود» .این یافته اصلی نشان داد که اولویت دادن به درآمدهای آنی (مانند کوله‌بری یا مهاجرت کاری) به دلیل فقدان فرصت‌های مولد پایدار، ارزش تحصیل را در میان خانواده‌ها کمرنگ کرده است. به طور کلی پژوهش نشان می‌دهد که فقر گسترده و بیکاری، عامل اصلی مهاجرت‌های اجباری (خانوادگی به شهر، نوجوانان به خارج، و فصلی) در منطقه است. نگرش ابزارگونه و اقتصادی خانواده‌ها به تحصیل، که بر اساس انتظار استخدام دولتی شکل گرفته اما محقق نشده است. افت تحصیلی در روستاهای مرزی سردشت، معضلی حاد و چندوجهی است که ریشه در عوامل ساختاری اقتصادی-اجتماعی و به‌ویژه پدیده مهاجرت دارد. این چرخه مخرب آموزشی و توسعه‌نیافتگی منطقه را تشدید می‌کند و نیازمند مداخلات سیاستی متناسب با درک مردم محلی (دیدگاه امیک) است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The confluence of poverty; migration and educational decline in border areas Case study: Border villages of Sardasht County

نویسندگان [English]

  • Saeed Soltani Bahram 1
  • Omid Rahmannezhad 2
1 Department of Sociology, Urmia University
2 Department of Sociology
چکیده [English]

This research aims to investigate the role of migration on the educational process of students in border villages of Sardasht County. This research was conducted using the grounded theory method and the statistical population of local key informants included students, teachers and parents. Purposeful sampling and ultimately, theoretical saturation was achieved by interviewing 24 people aged 15 to 40. By conducting open and axial coding stages, the researcher extracts categories such as “structural poverty and loss of opportunities”, “unsustainable survival strategies” and “human capital and values ​​crisis” and finally explains the core coding as follows. “Migration due to economic deprivation and its intensification through defective structural contexts (economic, institutional, educational) that lead to educational decline and the decline of human capital in border areas.” This main finding showed that prioritizing immediate incomes (such as backpacking or labor migration) due to the lack of sustainable productive opportunities has diminished the value of education among families. In general, the research shows that widespread poverty and unemployment are the main factors of forced migration (families to the city, teenagers abroad, and seasonal) in the region. The instrumental and economic attitude of families towards education, which is formed based on the expectation of government employment but has not been realized. Educational decline in the border villages of Sardasht is an acute and multifaceted problem that has its roots in socio-economic structural factors and especially the phenomenon of migration. This destructive cycle exacerbates the educational and underdevelopment of the region and requires policy interventions that are tailored to the understanding of the local people (the emic perspective).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Underachievement
  • Migration
  • Economic Poverty
  • Academic Motivation
  • Sardasht