کارآفرینی حک‌شده و تکامل صنعت نساجی مدرن در شهر شاهدیة یزد: رویکرد نظریه کنشگر-شبکه

نوع مقاله : پژوهشی : مقاله مستخرج از پایان نامه یا رساله دکتری

نویسندگان

1 دانشگاه یزد، گروه جغرافیا

2 فارغ التحصیل دانشگاه یزد

10.22059/jrd.2025.396981.668930

چکیده

این مقاله به بررسی نقش کارآفرینانِ حک شده در تکامل صنعت نساجی مدرن در منطقه شاهدیه یزدمی‌پردازد. این مقاله تأثیر عوامل جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی را در این فرآیند بررسی می‌کند و چگونگی بهره‌گیری کارآفرینان از حک‌شدگی محلی و خانوادگی برای توسعه این شبکه را تحلیل می‌کند. نظریه کنشگر- شبکه چارچوب نظری این تحقیق را تشکیل می‌دهد؛ به ویژه چهار مرحله ساخت شبکه (مسئله‌سازی، علاقه‌مندی، همراه-سازی، بسیج) مبنای روایت تکامل شبکه نساجی شاهدیه یزد قرار گرفته است. روش‌شناسی این تحقیق مبتنی بر رویکرد کیفی و مطالعه موردی است و از تکنیک‌های متعدد جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است که مهم‌ترین آنها مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته است. نتایج نشان داد که شبکه نساجی شاهدیه از سال 1330 تا 1402 دو چرخه تکامل را پشت سر گذاشته است. چرخه اول شبکه مبتنی بر تولید روفرشی از سال 1330 تا 1368 است. چرخه دوم با تولید رومبلی از سال 1368 آغار شد. توسعه صنعت نساجی مدرن در شاهدیه را می‌توان نمونه بارزی از شکل‌گیری و رشد یک شبکه بازیگر متشکل از بازیگران انسانی (کارآفرینان محلی، جوامع خانوادگی و محلی کارآفرینان، مقامات دولتی محلی، طراحان پارچه، تاجران نخ و پارچه و غیره) و نهادهای غیرانسانی (میراث اجتماعی-اقتصادی و صنعتی منطقه، موقعیت جغرافیایی، تغییرات تکنولوژیکی در نساجی، تغییرات اقلیمی و کمبود آب، تغییر ذائقه‌های اجتماعی و غیره) دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Embedded Entrepreneurship and Evolution of the Modern Textile Industry in the Shahidieh City: An Actor-Network Theory Approach

نویسندگان [English]

  • hojatollah rahimi 1
  • Atefeh Nakgaei 2
1 Yazd University, Gheography
2 Graduated from Yazd University
چکیده [English]

Entrepreneurship has captured the attention of scholars for decades. Over time, personality-based explanations of entrepreneurial behavior have been increasingly marginalized in favor of investigations into the broader social and economic contexts in which entrepreneurship occurs. Two prominent streams of research have emerged in this regard. One stream examines the impact of regional social, cultural, political, and economic structures on the entrepreneurial process. The other stream focuses on the embeddedness of entrepreneurs and how their reach to or facilitate the acquisition of valuable resources. This article examines the role of embedded entrepreneurs in the evolution of the modern textile industry in the Shahidieh region in Yazd, Iran. It explores the influence of geographical, social, and cultural factors on this process, and analyzes how entrepreneurs have leveraged local and family embeddedness to develop this network. We adopt the Actor-Network Theory (ANT) as our framework, especially the four moments of translation (prolematisation, interessement, enrolment, mobilisation). This study employed a qualitative, case-study and multiple data collection methods were utilized, the most important of which was semi-structured interviews. Results indicated that the Shahidieh textile network had passed through two cycles of evolution from 1953 to 2023. The first network cycle is based on the production of carpet cover from 1951 to 1991. The second cycle can be identified by the production of upholstery since 1993. The development of the modern textile industry in Shahidieh can be seen as a prime example of the formation and growth of an actor-network comprising both human actors (local entrepreneurs, familial and local communities of entrepreneurs, local government officials, fabric designers, thread and fabric traders, etc) and non-human entities (socio-economic and industrial heritage, geographical location, technological change in textile, climate change and water scarcity, shifting societal tastes, etc).

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurship؛ Actor-network
  • Textile industry
  • Shahediyeh
  • Embeddedness