تحلیل پدیدارشناسانۀ فهم زنان از کسب‌وکارهای خانگی در شهر قروه درگزین

نویسندگان

گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

10.22059/jrd.2024.378390.668861

چکیده

 هدف اصلی این مطالعه، تحلیل کیفی درک و فهم زنان از مفهوم کار و اهداف فرعی آن، شناخت ویژگی‌های کسب‌وکارهای خانگی روستایی و چالش‌های آن از منظر زنان شاغل روستایی است. چارچوب مفهومی این مطالعه نظریه‌های جامعه‌شناسی کار است.
روش مطالعه پدیدارشناسی تفسیری است که مبتنی بر تجربۀ زیستۀ زنان از کار خانگی است. جامعۀ هدف، زنان شاغل در کسب‌وکارهای خانگی شهر قروه درگزین است. حجم نمونه به روش گلوله‌برفی انتخاب و براساس اشباع نظری به 25 نفر از زنان باتجربه در مشاغل خانگی محدود شده است. یافته‌های مطالعه در سه مقولۀ اصلی، 17 مقولۀ فرعی و 31 مفهوم تحلیل شدند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد تعریف زنان شاغل در کسب‌وکارهای خانگی از کار «کسب درآمد»، «کسب منزلت اجتماعی»، «مشارکت در تصمیم‌گیری» و «توانمندی» است. زنان ویژگی‌های کسب‌وکار خانگی را «انعطاف‌پذیری کار»، «زمان شناور»، «خویش‌فرمایی» و «هم‌زمانی، هم‌مکانی و هم‌هویتی شغل زنانه با وظایف خانگی زنان» می‌دانند.
براساس روایت زنان، آن‌ها با چالش‌های مهمی نظیر «نداشتن سرمایۀ اولیه»، «نداشتن مهارت‌های کاری» و «نگرش‌ها و کلیشه‌های جنسیتی سخت» مواجه شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological Analysis of Women's Understanding of Home Businesses in the City of Ghorve Dargazin

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Sabzehei
  • Asadollah Naghdi
  • Zahra Abdinlu
Department of Social Sciences, faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The main purpose of this study is the qualitative analysis of women's understanding of the concept of “work”. The secondary goal is to examine the characteristics of rural home businesses and the obstacles they face from the perspective of rural working women.
This investigation’s conceptual framework is predicated on theories of labor sociology. The target demographic is women who operate home-based enterprises in Ghorve city. The sample size is restricted to 25 women who are experienced in domestic work and is selected using the snowball method and theoretical saturation.
The findings have been analyzed in 3 main categories, 17 subcategories and 31 concepts. The results of this research show that women who operate home-based enterprises define work as the “earning of income,” “gaining of social prestige,” “participating in decision-making,” and “feeling of subjectivity.”The characteristics of home business as described by women include “flexibility of work,” “floating time,” “self-employment,” and the “sameness of time, place, and nature of a woman’s job with household duties.”
In accordance with women’s narrative, they faced many essential challenges such as “Lack of initial capital,” “lack of work skills” and “hard gender attitudes and stereotypes”.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Earn of Income
  • Economic Independence
  • Gender Attitudes and Stereotypes
  • Home Business
  • Rural Working Women
  • Women’s Empowerment
انتظاریان، ناهید و طهماسبی، طاهره (1389). موانع و راهکارهای توسعۀ مشاغل خانگی در ایران. ماهنامۀ اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی، 127، 78-98.
اگهی، حسین، میرک‌زاده، علی‌اصغر، و تقی‌بیگی، معصومه (1391). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعۀ مشاغل خانگی زنان روستایی. فصلنامۀ علمی پژوهشی زن و جامعه، 3(3)، 181-195. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20088566.1391.3.11.8.6
عزازی، شهلا (1386). جامعه‌شناسی خانواده. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
امینی، عباس و طاهری، علی‌حسین (1395). تحلیلی بر نقش‌پذیری زنان روستایی در فعالیت‌های اقتصادی و عوامل مؤثر بر آن مطالعۀ موردی مناطق روستایی سیمکان شهرستان جهرم. فصلنامۀ علوم ترویج کشاورزی ایران، 12(2)، 133-146. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20081758.1395.12.2.3.6
افروخته، حسن (1390). جایگاه اقتصادی اجتماعی زنان روستایی و تأثیر باورهای اجتماعی بر آن (مطالعۀ موردی روستاهای کوهپایه‌ای فومنات). مجلۀ روستا و توسعه، 14(1)، 173-193. https://doi.org/10.30490/rvt.2018.59176
امینی، علی‌رضا (1382). رویکرد جنسیتی و عدم تعادل کلی در بازار کار. پژوهش زنان، 2(1)، 133-146.
بک، الریش (1395). جامعه‌شناسی کار؛ دنیای شگفت‌انگیز کار در مدرنیتۀ بازاندیشانه. ترجمۀ سعید صادقی جقه و آیت نباتی حصارلو. تهران: جامعه‌شناسان.
بزرگ‌نژاد، سیده زهره،­ موسایی، میثم، و معینی، سید رضا (۱۳۹۹). مطالعۀ جامعه‌شناختی تجربۀ زیستۀ زنان خوداتکای اقتصادی. فصلنامۀ علمی و پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، 14(3)، 25-51.
تانگ، رزمری (1387). درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی. ترجمۀ منیژه نجم عراقی. تهران: نشرنی.
خورشیدی، رزا و جعفری، میزا (۱۳۸۴). اشتغال زنان، خودباوری، تعاون. همایش اشتغال و توسعه. یزد: دانشگاه یزد.
درویشی‌فرد، علی‌اصغر، جسک، میترا، و فیضی‌پور، خدیجه (۱۳۹۵). تجربۀ زیستۀ زنان در کارگاه‌های تولیدی. پژوهشنامۀ مددکاری اجتماعی، 2(5)، 77-108. https://doi.org/10.22054/rjsw.2015.7577
رشادی، منوچهر (1402). شناسایی چالش‌های رشد و توسعۀ کارآفرینی روستایی در روستاهای استان همدان. توسعۀ محلی (شهری و روستایی)، 2(15)، 335-319. https://doi.org/10.22059/jrd.2023.367342.668822
سروش‌مهر، هما، رفیعی، حامد، کلانتری، خلیل، و شعبانعلی فمی، حسین (۱۳۸۸). بررسی پایگاه اقتصادی-اجتماعی زنان روستایی و عوامل مؤثر بر بهبود آن (مطالعۀ موردی شهر همدان). فصلنامۀ پژوهش روستایی، 1(1)، ۱۴۳-۱۶۶.
سعید، ابراهیم و انسلین، کریستین (۱۳۹۹). تجربۀ زیستۀ زنان با کارآفرینی در سودان: شبکه‌سازی، انتظارات اجتماعی و حمایت از خانواده. مجلۀ Sagepu.
سن، آمارتیا (1381). توسعه به‌مثابۀ آزادی. ترجمۀ وحید محمودی. تهران: دستان.
سن، آمارتیا (1377). اخلاق و اقتصاد. ترجمۀ حسن فشارکی. تهران: شیرازه.
سن، آمارتیا (1379). آزادی و برابری. ترجمۀ حسن فشارکی. تهران: شیرازه.
طاهرخانی، مهدی (1381). صنایع کوچک، سنگ بنای راهبرد آیندۀ توسعۀ روستایی. تحقیقات جغرافیایی، 17(2-3)، 151-168.
کیومرثی بیرک علیا، سمانه، سجای قیداری، حمدالله، و بورزجمهری، خدیجه (1402). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعۀ کسب‌وکارهای خانگی زنان در مناطق روستایی (مطالعۀ موردی: شهرستان فاروج). فصلنامۀ پژوهش‌های جغرافیای اقتصادی، 4(11)، 36-55. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.27173747.1402.4.11.3.5
مرکز آمار ایران (۱۳۹۷) نتایج اطلاعات نیروی کار. https://amar.org.ir/statistical-information/catid/3050/types/7
فلاح، ربیع و حسینی، فرج‌الله (۱۳۸۶). عوامل مؤثر بر موفقیت زنان روستایی شمال کشور. فصلنامۀ روستا و توسعه، 10(4)، ۸۷-۱۱6.
قربانی پیرعلیدهی، فاطمه (1399). موانع توسعۀ کسب‌وکارهای خانگی زنان در مناطق روستایی (مورد واکاوی: رضوانشهر گیلان). مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی، 1(3)، 5-26.  https://doi.org/10.22124/gscaj.2021.18897.1068
 
Afrokhte, H. (2011). The socio-economic status of rural women and the impact of social beliefs on it (a case study of foothill villages of Fomanat). Journal of Rural Development, 14(1), 173-193. https://doi.org/10.30490/rvt.2018.59176 (In Persian)
Aghi, H., Mirkzadeh, A. A., & Taghi Beigi, M. (2012). Prioritizing factors affecting the development of rural women's home jobs. Quarterly Journal of Women and Society, 3(3), 181-195. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20088566.1391.3.11.8.6 (In Persian)
Amini, A., & Taheri, A.-H. (2016). An analysis of the role of rural women in economic activities and the factors affecting it: a case study of rural areas of Simkan, Jahrom County. Iranian Quarterly Journal of Agricultural Extension Sciences, 12(2), 133-146. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20081758.1395.12.2.3.6 (In Persian)
Amini, A. R. (2003). Gender Approach and General Imbalance in the Labor Market. Women’s Research, 2(1), 133-146. (In Persian)
Panhwar, U., Abro, A., Khawaja, M., Siddiqui, A., & Farshad, M. (2017). Critical Analysis of the Impact of Job on the Social Status of Women in Pakistan. Journal of Education and Practice8(6), 17-24.
Azazi, Sh. (2007). Sociology of the Family. Tehran: Roshangaran and Women's Studies Publications. (In Persian)
Beck, E.-R. (2016). The Sociology of Work: The Wonderful World of Work in Reflexive Modernity. Translated by: S. Sadeghi Jaqeh & A. Nabati Hesarloo. Tehran: Sociologists. (In Persian)
Bozorgnejad, S. Z., Mousai, M., & Moeini, S. R. (2008). A sociological study of the lived experience of women in economic self-reliance. Quarterly Journal of Social Sciences, 14(3), 25-51. (In Persian)
Darvishifard, A. A., Jesak, M., & Feizipour, Kh. (2016). Lived Experience of Women in Production Workshops. Journal of Social Work, 2(5), 77-108. https://doi.org/10.22054/rjsw.2015.7577 (In Persian)
Dickens, W. T. (1987). A Goodness of Fit Test of Dual Labor Market Theory. National Bureau of Economic Reserch Cambridge.
Entezarian, N., & Tahmasebi, T. (2010). Obstacles and solutions to the development of home-based businesses in Iran. Monthly Social, Economic, Scientific and Cultural Journal, 127, 78-98. (In Persian)
Fallah, R., & Hosseini, F. (2007). Factors affecting the success of rural women in the north of the country. Quarterly Journal of Rural Development, 10(4), 87-116. (In Persian)
Fletschner, D., & Kenney, L. (2014). Rural women’s access to financial services: credit, savings, and insurance (pp. 187-208). Springer Netherlands.
Gem Global Entrepreneurship Monitor (2023). https://gemconsortium.org
Ghorbani Piralidehi, F. (2020). Obstacles to the development of women's home businesses in rural areas (case study; Rezvanshahr, Gilan). Geographical Studies of Coastal Areas, 1(3), 5-26. https://doi.org/10.22124/gscaj.2021.18897.106 (In Persian)
Haddad, R. (2013). A Critical Analysis of The Experiences of Femal Business Owners in the development and management of Tourism –Related micro and small Handicraft Businesses in an Islamic Society. The Hashemite Kingdom of JORDAN: Bournemout University.
Haugh, H. M., & Talwar, A. (2016). Linking social entrepreneurship and social change: The mediating role of empowerment. Journal of Business Ethics133, 643-658.
Brines, J. (1990). The second shift: Working Parents and the revolution at home. Berkely: University of California Press.
Hodges, N., Watchravesringkan, K., Yurchisin, J., Karpova, E., Marcketti, S., Hegland, J., ... & Childs, M. (2015). Women and apparel entrepreneurship: An exploration of small business challenges and strategies in three countries. International Journal of Gender and Entrepreneurship7(2), 191-213.
Khorshidi, R., & Jafari, M. (2005). Women’s Employment, Self-Confidence, Cooperation. Employment and Development Conference. Yazd: Yazd University. (In Persian)
Kiyomartsi Bayrak-Olia, S., Sejai Qeidari, H., & Borzjamehri, Kh. (2023). Analysis of factors affecting the development of women’s home businesses in rural areas (Case study: Farouj County). Quarterly Journal of Economic Geography Research, 4(11) 36-55. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.27173747.1402.4.11.3.5 (In Persian)
Rashadi, M. (2024). Identifying the challenges of rural entrepreneurship growth and development in villages of Hamadan province. Local Development (Urban and Rural), 2(15), 335-319. https://doi.org/10.22059/jrd.2023.367342.668822 (In Persian)
Saeed, I., & Enslin, C. (2020). Women’s Lived Experience with Entrepreneurship in Sudan: Networking. Social Expectations, and Family Support, Sagepu Journal. (In Persian)
Sen, A. (1998). Ethics and Economics. Translated by: H. Fasharaki. Tehran: Shiraz Publishing House. (In Persian)
Sen, A. (2002). Development as Freedom. Translated by: V. Mahmoudi. Tehran: Dastan. (In Persian)
Sen, A. (2000). Freedom and Equality. Translated by: H. Fasharaki. Tehran: Shirazeh. (In Persian)
Soroush-Mehr, H., Rafiei, H., Kalantari, Kh., & Shabanali-Femi, H. (2009). Investigating the socio-economic status of rural women and the factors affecting its improvement (Case study of Hamadan city). Quarterly Journal of Rural Research, 1(1), 143-166. (In Persian)
Statistics Center of Iran (2018). Labor Force Information Results. https://amar.org.ir/statistical-information/catid/3050/types/7 (In Persian)
Taherkhani, M. (2002). Small Industries, the Cornerstone of Future Rural Development Strategy. Geographical Research, 17(2&3), 151-168. (In Persian)
Tang, R. (2008). A Comprehensive Introduction to Feminist Theories. Translated by: M. Najm-e-Iraqi. Tehran: Nashre Ney. (In Persian)