per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
توسعه محلی (روستائی-شهری)
2008-8981
2783-0748
2018-05-22
10
1
1
28
10.22059/jrd.2018.68405
68405
کارگزاران توسعۀ محلی: تحلیل جامعهشناختی نیروهای مؤثر در توسعۀ منطقۀ مرزی پیرانشهر
Local Development Agents: Sociological analysis of forces effective in the development of the Piranshahr border region
تقی آزاد ارمکی
tazad@ut.ac.ir
1
حمیدرضا جلایی پور
jalaeipour@ut.ac.ir
2
کامل دلپسند
delpasand@ut.ac.ir
3
استاد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
دانشیار جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
دکتری جامعهشناسی توسعه اقتصادی و اجتماعی پردیس البرز دانشگاه تهران
کارگزان توسعه در سطح ملی و منطقهای اهمیت دارند، کارگزاران توسعه مناطق مرزی جزء خاستگاه قومیتی کردها همواره، با حساسیت، مورد توجه سیاستگذاران ملی بوده است. مقالۀ حاضر سه هدف محوری شناخت کارگزاران توسعۀ محلی؛ فرایندهای کارگزاری آنها و موانع عاملیت هر یک از کارگزاران در فرایند توسعۀ محلی را دنبال میکند، به منظور گشایش حساسیت نظری، زمینههای مفهومی و نظری لازم در قالب رویکردهای دولتمحور توسعۀ، رویکرد نهادگرایی با نگاه حکمروایی خوب در توسعۀ محلی ارایه شده است. منطقۀ مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی تنها مرز رسمی با کردستان عراق است و به استناد تحقیقات و تجربۀ زیسته محقق تغییرات توسعهای سریعی را در بیست سال اخیر در زمینه توسعۀ محلی تجربه کرده است. روش تحقیق کیفی و تحلیل دادهها بر اساس مصاحبهها و مشاهده مشارکتی بوده است. نمونهگیری هدفمند و با 30 کارگزار توسعۀ محلی در قالب مصاحبۀ عمیق و گروهی جمعآوری شد. کارگزاران توسعۀ محلی در 5 دستۀ کارگزاران حاکمیتی (دولت و مجلس)، کارگزاران اقتصادی (سرمایهداران محلی، تجار مرزی، کولبران، کشاورزان)، کارگزاران امنیتی (نیروهای نظامی سپاه، هنگ مرزی)؛ کارگزاران شهری (مدیریت شهری و بنگاهداران) و نیز کارگزاران مردمی (معتمدین محلی، سازمانهای مردمنهاد، روحانیون)؛ شناسایی شدند. در این میان کارگزاران دولتی، امنیتی، مرز و اقتصاد مرزی اعم از تجار، کولبران، سرمایهداران محلی اثرگذاری رویهای مؤثری داشتهاند. رویههای تجربهشدۀ کارگزاران عمدتاً با راهبردهای تعامل، تقابل، بیتفاوتی، حفظ حیثیت قومی و مراوده همراه بوده است. موانع جدی رویههای اثرگذاری نیروهای اجتماعی مؤثر در توسعۀ منطقه، کارگزاران غیر بومی، نگاه امنیتی، نگاه قومیتی و عدم اعتماد به مردم محلی بوده است. شاخصههای حکمروایی خوب با رویکرد نهادگرایی توسعۀ در طی دورههای سیاستی دولتهای مستقر بعد از انقلاب متفاوت بوده است. به استناد یافتههای پژوهش، حکمروایی خوب محلی با نگاه برنامهریزی پایین به بالا با بهرهمندی از کارگزاران بومی و به پشتوانۀ مشارکت مردمی مناسبترین استراتژی برای تحقق توسعۀ محلی در منطقۀ مرزی پیرانشهر است.
Development agents are highly significant in national and regional level. But, border regions` development agents with Kurdish origins have been always paid attention with highly sensitivity by national policy makers. Present research has three basic aims including: local development agent recognition, identification of agents` relevant processes, and exploration of barriers for each agent`s role in the process of local development. In order to explain theoretical context of the question, institutionalism approach with good government role in local development have been presented. Piranshahr border region, in the south of West Azerbaijan province, is the only formal border with Iraqi Kurdistan, and has experienced fast development changes in recent twenty years based on academic research and the researcher`s lived experience. Research method is qualitative and is based on the analysis of interviews and participatory observation. Sampling is done through purposive sampling; and Data has been collected through deep and group interviews with 30 local development agents divided in five groups including: governmental agents (from state and parliament), economical agents (from local investors, border merchants, carrier laborers, farmers), security agents (from Sepah military forces, Border Regiment forces), urban agents (from city managers and real-estate agents), and native social agents (from local confidants, NGOs, and Clergymen). Results show that agents from government, security, border, and economical agents including border merchants, carrier laborers, and local investors, have had affective experienced trends which have been mainly accompanied by interaction, opposition, indifference, ethnic respect preserve, and friendship. Serious barriers for local development have been recognized as nonnative agents, security point of view, ethno-centric view, and distrust to local people. Good government indexes have been variant based on institutionalism approach in different political states after revolution 1979. Based on research findings, local good government with upward planning look, using native agents, and participation of local people is the most appropriate strategy for the fulfillment of local development in Piranshahr border region.
https://jrd.ut.ac.ir/article_68405_2630f9ac553c3991ea0c4a035e70d3ac.pdf
اجتماع محلی
توسعۀ محلی
پیرانشهر
کارگزاران تغییر
مرز
نیروهای اجتماعی
Local Community
local development
change agents
Border
social forces
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
توسعه محلی (روستائی-شهری)
2008-8981
2783-0748
2018-05-22
10
1
29
48
10.22059/jrd.2018.68407
68407
بررسی مقایسهای تاثیر کلانشهر تهران بر حاشیهای شدن حومهها (مورد مطالعه: شهرهای شهریار و لواسان)
The comparative study of Tehran suburbs and it's effects on the procedure of getting marginal for these towns
محمود جمعه پور
mahjom432@gmail.com
1
ندا طالبیان
neda.talebian@gmail.com
2
گروه برنامه ریزی اجتماعی ، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
کارشناسی ارشد گروه برنامهریزی شهری و منطقهایی، دانشگاه علامه طباطبایی
با رشد شهرها، نواحی پیرامونی در سایۀ نفوذ کلانشهرها دستخوش تحولات اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی میشوند. در نواحی پیرامون کلانشهرها متناسب با چگونگی شرایط محیط طبیعی و نظام اجتماعی- اقتصادی کل شهر و پیرامون، اشکال متفاوتی از سازمان فضایی به وجود میآید. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای میزان حاشیهای شدن شهرهای لواسان و شهریار به عنوان حومههای متأثر از کلانشهر تهران است. مطابق رویکرد عملکردهای شهری در توسعۀ روستایی UFRD سکونتگاهها با ابعاد و ویژگیهای عملکردی متفاوت نقش مهمی در توسعۀ روستایی و منطقهای دارند، اما در اغلب کشورهای در حال توسعه، نظام سکونتگاهی به اندازه کافی شکل نگرفته و یکپارچه نیست تا این مراکز بتوانند عملکردهای خود را بهطور ویژه و کارآمد انجام دهند. در این پژوهش برای بررسی میزان حاشیهای شدن از شاخصهای اجتماعی، اقتصادی و از شاخصهای کیفیت زندگی به منظور مقایسه و دستیابی به سطح زندگی در شهرهای مورد مطالعه استفاده شده است. رویکرد پژوهش توصیفی– تحلیلی و از روش پیمایشی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد شهرهای لواسان و شهریار به لحاظ ابعاد اقتصادی و اجتماعی به کلانشهر تهران وابستهاند، به گونهای که این دو شهر در مقابل تهران نقش و کارکرد خوابگاهی دارند. در حالی که میانگین کیفیت زندگی و کیفیت بعد اقتصادی و اجتماعی در شهر لواسان نسبت به شهریار بهتر ارزیابی شده، میانگین کیفیت بعد کالبدی در شهریار بهتر از لواسان است.
The growth of metropolitan regions is directly influencing the periphery from various social, economic and spatial aspects. In the periphery of metropolises, different forms of spatial organization are made in accordance with different situation of the environmental and the socio-economic systems. The aim of this study is to compare the marginalization process of metropolitan suburbs of Tehran. Includes Lavasan and Shahriar cities as metropolitan areas of Tehran metropolis. According to the Urban Rural Development Approach (UFRD), rural settlements with different dimensions and characteristics have an important role in rural and regional development. But in most developing countries, But in most developing regions, because of the lack of a hierarchical settlement system, these centers cannot perform their functions efficiently. In this study, In order to compare the living standards in the studied cities. We used the indicators of social, economic and quality of life indicators to determine the marginalization. The method of this research is descriptive-analytic and uses a survey method. The results of this research indicate that Lavasan and Shahriar cities depend on Tehran's metropolis in terms of economic and social dimensions. The role of these cities in interacting with the metropolis of Tehran is often the role of a dormitory. While the quality of physical indicators in Shahriyar was better than the Lavasan as marginal cities of Tehran
https://jrd.ut.ac.ir/article_68407_6098e4a40e4f28734688fe8d552ce8a6.pdf
کیفیت زندگی
تهران
حاشیه
شاخص اجتماعی
شاخص اقتصادی
شهریار
لواسان
urban fringe
marginal
Shahriar
Lavasan
TEHRAN
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
توسعه محلی (روستائی-شهری)
2008-8981
2783-0748
2018-05-22
10
1
49
74
10.22059/jrd.2018.68261
68261
بررسی تأثیر ایجاد منطقۀ آزاد ارس بر رفاه اجتماعی جامعۀ محلی از منظر ساکنان
An examination of the effect of Aras’s Free Zoon project on social welfare of the local community from dwellers’ point of view
علی شکوری
shakoori@ut.ac.ir
1
حسن امیدی
hassanomidi@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه تهران
ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی در مناطق خاص کشور یکی از طرحها و اقداماتی است که غالباً از سوی کشورها برای توسعه و رفاه اجتماعی مردم منطقه انجام میشود. در ایران نیز در دهههای اخیر این طرحها در مناطق مختلف کشور به اجرا در آمده که ایجاد منطقۀ آزاد ارس یکی از این مناطق است. هرچند دیدگاههای پرمناقشهای در خصوص تأثیرات این مناطق ارائه شده که غالباً از بیتأثیری این طرحها حکایت دارد، در این زمینه به ویژه در مورد منطقۀ مزبور در مورد شاخصهای رفاهی و از منظر ساکنان محلی کمتر کار تحقیقی انجام شده است. از این رو این تحقیق با الهام از دیدگاه فرگوسن، که معتقد است طرحهای توسعهای خواه ناخواه تغییراتی را سبب میشوند که نه کاملاً مثبتاند نه منفی، و با بهرهگیری از روش مقایسهای به مطالعۀ پیامدهای منطقۀ آزاد ارس بر ابعاد رفاهی در این منطقه پرداخته است. دادههای این پژوهش از 470 نمونه و بر اساس پیمایش و با استفاده از فنونی چون پرسشنامه و مشاهده گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد هرچند منطقۀ آزاد ارس نیز به مانند سایر مناطق آزاد ایران نتوانسته در کل به آن اهداف خود نایل آید، ولی از دیدگاه ساکنان محلی تأثیرات آن در حوزههای مختلف رفاهی یکسان نبوده است. برای مثال در زمینههایی چون بهداشت و درمان، آموزش، وضعیت اشتغال تأثیرات مثبت جزیی داشته است، در زمینههایی مانند وضعیت تأمین اجتماعی و نیاز به سازمانهای حمایتی و غیره تقریباً تأثیرات خنثی بوده ولی در مواردی مانند وضعیت مسکن و هزینههای مسکن تأثیرات خیلی منفی داشته است. همین طور، اغلب موجب شکلگیری مهاجرت معکوس و افزایش غریبهها در منطقۀ آزاد تجاری- صنعتی ارس شده است.
The creation of free trade zones in the specific regions of the country is one of the plans and initiatives that are often undertaken by the states to develop the region and improve its people social welfare. In Iran, in recent decades, these projects have been implemented in different regions of the country, which Aras Free Zone is one of these projects. Although significant controversies have been made on the impacts of these areas, which have often been referred to ineffectively, less research has been done, especially on the area under study regarding welfare indicators. Hence, this research inspired by Ferguson's notion that developmental plans would unintentionally lead to changes that were neither quite positive nor negative, and using the comparative method examines the outcomes of the Aras Free Zone on indicators Social welfare in this region. The findings show that although the Aras Free Zone, like other free zones of Iran, has not achieved its goals in general, its effects in various welfare indicators have not been the same. For example, in such indicators as health care, education, employment status has had some positive effects. Nevertheless, in other indicators such as social security and the need for supportive organizations and the economic situation (economic welfare), it has almost neutral effects. Simultaneously, in some indicators, such as housing conditions and Housing costs have had very negative effects. Similarly, it often leads to the formation of reverse immigration and the rise of strangers in the Aras commercial-industrial free zone.
https://jrd.ut.ac.ir/article_68261_31739f3d330dbc2e296e79dc3e4fca9d.pdf
توسعۀ منطقهای
رفاه
مناطق آزاد
ارس
free zoons
Community Development
Aras
welfare
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
توسعه محلی (روستائی-شهری)
2008-8981
2783-0748
2018-05-22
10
1
75
94
10.22059/jrd.2018.68409
68409
رویکرد دولتمدار به بازآفرینی شهری و اعیانیسازی وابسته: تحلیل عملکرد ذینفعان کلیدی در نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر در مشهد
The government-oriented approach to urban regeneration and dependent gentrification: performance analysis of key stakeholders in the renovation of the fabric surrounding the Holy Shrine in Mashhad
اعظم عباچی
azam.abachi@gmail.com
1
علی یوسفی
yousofi@um.ac.ir
2
مهدی کرمانی
m-kermani@ferdowsi.um.ac.ir
3
دانشجوی دکتری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. خراسان رضوی. ایران
دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. خراسان رضوی. ایران.
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. خراسان رضوی. ایران
اعیانیسازی فرایندی مشتمل بر ارتقای داراییهای تنزلیافته یا فرسودۀ شهری توسط طبقه متوسط یا عاملان ثروتمند است. این فرایند به شکل نیرومندی درون جغرافیای شهری سرمایهداری جریان دارد و بازتابدهندۀ تعارض گروههای ذینفع شهری است. هدف نوشتار حاضر ارائۀ تصویر و تحلیلی دادهبنیاد از شرایط و فرایندهای حاکم بر تجربۀ اعیانیسازی در یکی از نمونههای بحثبرانگیز آن در ایران یعنی بافت پیرامونی حرم مطهر در شهر مشهد است. بر این اساس با 26 مشارکتکننده که به صورت هدفمند از میان مطلعین این فرایند انتخاب شدهاند، مصاحبه عمیق به عمل آمده است. با منطق نظریۀ دادهبنیاد، متن دادهها (مصاحبهها) بازاندیشی شده و معانی حاصل از تجربۀ اعیانیسازی بافت فرسودۀ پیرامون حرم مطهر شامل شش محور زیر بازیابی و صورتبندی شده است: شرایط زمینهای اعیانیسازی نظیر کالاییشدن فزایندۀ فضای شهری، مداخلات دلخواهانۀ بخش دولتی در مسکن و زمین شهری؛ شرایط علی از قبیل انحصار شبهدولتی در روند خصوصیسازی، کمبود بودجۀ عمومی و محدودیت قدرت مانور دولت؛ شرایط مداخلهای مانند پیچیدگی فزایندۀ کسب وکارهای کلانشهری، الگوی جذب و نگهداشت سرمایهگذاری خارجی؛ شرایط راهبردی از جمله برهمخوردگی قواعد بازار آزاد از سوی ذینفعان دولتی و شبهدولتی، جستجوی منفعت از قِبَل عرضه و تقاضای رانت و شرایط پیامدی اعیانیسازی همچون راندهشدگی ذینفعان متقدم از فرایند بازآفرینی شهر و تضعیف بنیانهای اقتصادی اجتماعی ساختارهای مردمسالارانه. حاصل انتزاع نهایی از معناکاوی متن (مصاحبهها) این است که تجربۀ اعیانیسازی بافت فرسوده حرم رضوی، نوعی «رویکرد دولتمدار به بازآفرینی شهری و اعیانیسازی وابسته» است.
Gentrification is defined as the promotion of degraded or old assets of the middle or high class of the society. This process operates in a powerful manner within the urban geography of capitalism and represents the conflict between various urban stakeholder groups. The purpose of this study was to provide an analysis of the conditions and processes governing the gentrification process in one of its controversial examples in Iran, i.e. the old fabric surrounding the Holy Shrine in Mashhad. Based on this, a series of deep interviews with 26 participants who were knowledgeable in this issue was conducted. Through grounded theory, the data (interviews) were analyzed. The factors underlying the gentrification process of the decayed urban fabric surrounding the Shrine were explored as follows : Underlying conditions such as the increasing commodification of the urban atmosphere, arbitrary governmental interventions in housing...; Causative conditions such as pseudo-governmental monopoly in the process of privatization, the lack of public funding and the constraints on governments, ...; interventional conditions such as the increasing complexity of metropolitan entrepreneurship; the pattern of attracting and retaining foreign investment,...; Strategic conditions, including the violation of free marketing rules by governmental and pseudo-governmental stakeholders, gaining profit through supplying and demanding rents..., and the consequences of gentrification such as the rejection of early urban stakeholders and the undermining of the socio-economic foundations of democratic structures. To sum up, the gentrification process of the old fabric of the Razavi Shrine is a kind of "government-oriented approach to urban regeneration with a dependent gentrification nature"
https://jrd.ut.ac.ir/article_68409_aa032ccee2667b5c80c1447453908771.pdf
اعیانیسازی وابسته
بازآفرینی شهری
ذینفعان شهر
dependent gentrification
urban regeneration
urban stakeholders
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
توسعه محلی (روستائی-شهری)
2008-8981
2783-0748
2018-05-22
10
1
95
114
10.22059/jrd.2018.68413
68413
تحلیل ظرفیت سازمانهای مردمنهاد در نظارت بر عملکرد دولت و ارائۀ استراتژیهای بهبود
Analyzing the status quo use the capacity of the NGOs to monitor of government functions and provides recovery strategies
مسعود سلیانی
masoudsaliani@gmail.com
1
منصور وثوقی
m-vosoughi@srbiau.ac.ir
2
دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
هدف پژوهش، تحلیل وضع موجود استفاده از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد کشور در نظارت بر عملکرد دولت و بیان استراتژیهای بهبود است. این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. به منظور انجام تحقیق، از پرسشنامۀ محققساختهای استفاده شده است که شامل گویههای مربوط به عوامل درونی و بیرونی (مشتمل بر 21 سؤال رتبهبندیشده در زمینه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها) است. روایی پرسشنامۀ مورد نظر از تکنیک دلفی و توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (0/887 = α) تأیید شده است. نمونۀ آماری پژوهش 347 سازمان مردمنهاد بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که وضعیت موجود استفاده از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد کشور در نظارت بر عملکرد دولت دارای 7 قوت، 13 ضعف، 7 فرصت و 9 تهدید عمده است. همچنین با بررسی موقعیت استراتژیک سازمانهای مردمنهاد، مشخص شد این سازمانها بر روی محور مختصات SWOT از لحاظ عوامل درونی در ناحیۀ ضعفها و از لحاظ عوامل بیرونی سازمان در ناحیۀ تهدیدها قرار دارد. بر این اساس استراتژیهای «تدافعی» برای توسعۀ سازمانهای مردمنهاد توصیه شده است. بنابراین، به منظور به حداقل رساندن نقاط ضعف درونی و کاهش آثار تهدیدات بیرونی، بهرهگیری از فرصتها و قوتهای شناساییشده میتواند به انجام رسالت و وظایف آن کمک کند.
The purpose of this study is to analyze the status quo using the capacity of None governmental organization in monitoring government performance and providing improvement strategies.This research is descriptive and of a survey type.To do this research, a researcher-made questionnaire has been used which includes elements related to internal and external factors (including 21 questions in terms of strengths, weaknesses, opportunities and threats).Validity of the questionnaire was evaluated by Delphi technique and by a number of professors and expert experts, and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha (a=0/887).The sample of the research was 347 NGOs.The internal and external evaluation matrix was used to analyze the data.The results of the research indicate that the current state of use of the capacity of None governmental organization in monitoring government performance has 7 strengths, 13 weaknesses, 7 opportunities and 9 major threats.Also, by examining the strategic position of NGOs, it was found that these organizations are focused on the coordinates of whistle in terms of internal factors in the area of weaknesses and in terms of the external factors of the organization in the area of threats.Accordingly, "defensive" strategies are recommended for the development of NGOs.Therefore, in order to minimize internal weaknesses and reduce the effects of external threats, taking advantage of the opportunities and strengths identified can help to fulfill its mission and duties.
https://jrd.ut.ac.ir/article_68413_d943fc10df9a5901b0f53e40bba7a8ca.pdf
استراتژی
سازمان مردمنهاد
دولت
نظارت
Strategy
NGOs
government
monitor
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
توسعه محلی (روستائی-شهری)
2008-8981
2783-0748
2018-05-22
10
1
115
136
10.22059/jrd.2018.68414
68414
برندسازی شهری برای تحقق شهر خلاق؛ ارائۀ نظریهای دادهبنیاد (مورد مطالعه: شهر ارومیه)
Urban Branding for the Realization of the Creative City; Providing a Fundamental Data Theory (Case Study Urmia City)
شیرزاد محمودی آذر
shirzad.mahabad@gmail.com
1
زهره داود پور
zdavoudpour@yahoo.com
2
دانشجوی دکترا،گروه شهرسازی،دانشکده معماری و شهرسازی،واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،ایران
دانشیار،گروه شهرسازی،دانشکده معماری و شهرسازی،واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،ایران
شهرهای نامآور برای تثبیت جایگاه خود همواره در تلاشاند تا خود را به یکی از انگارههای جدید ربط دهند. یکی از این انگارهها شهر خلاق است. شهرها با ملحق شدن به شبکۀ شهرهای خلاق در پی افزایش توان اقتصادی خود می باشند و برای نیل به این رشد اقتصادی به تدوین سیاستها و استراتژیهایی دست زدهاند که یکی از آنها برندسازی شهری است، زیرا اصلیترین رسالت برندینگ شهری کمک به رشد اقتصادی شهر است. هدف پژوهش حاضر ارائۀ مدل برندسازی شهری برای تحقق مفهوم شهر خلاق با استفاده از تئوری دادهبنیاد و با تأکید بر شهر ارومیه است. روش گردآوری دادهها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته با صاحبنظران بوده است. جامعۀ آماری شامل مدیران ارشد شهرداری، اعضای هیئت علمی گروه هنر و شهرسازی، شوراهای شهر و ... است. جهت نمونهگیری از طرح نمونهگیری هدفمند و تکنیک ارجاعی زنجیرهای استفاده شده است. اشباع نظری تا نمونۀ 16 تا حدودی شکل گرفت اما روند پژوهش تا نفر 21 ادامه یافت. برای تفسیر دادهها نیز از روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی، شرایط علی- شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر مؤثر بر پدیدۀ برندسازی شهری را نشان میدهند. از جمله شرایط علی مهم برندسازی شهری، ملحق شدن به شبکۀ شهرهای خلاق است. با ملحق شدن به این شبکه، زمینۀ بروز خلاقیت در میان تمام اقشار جامعه فراهم میشود و به نوعی جو یا فضای خلاقیت بر جامعه حاکم میشود. چنین جامعهای برای سرمایههای انسانی خلاق، جذاب میشود و در نتیجه سرمایۀ اجتماعی را در چنین جامعهای بالا میبرد. با بالا رفتن سرمایۀ اجتماعی، ساحتهای سیاسی و اقتصادی و کالبدی نیز بارور میشوند و زمینه برای توسعۀ همهجانبه مهیا میشود. از آنجا که برندسازی فی نفسه هدف نیست و اهدافی نظیر پایداری اقتصادی، افزایش اعتبار و آوازۀ شهر، بهبود تصویر شهر و ... را در بر میگیرد و نیز با ذکر این نکته که ایدۀ شهر خلاق سعی دارد کیفیاتی که تصویر ذهنی یک شهر را برای شهروندان زیباتر میکند، تقویت کند، میتوانیم کسب جایگاه شهر خلاق و دستیابی به پایداری اقتصادی را معلول و حد نهایی برندسازی شهری در نظر بگیریم. پیامدهای مندرج در الگو نیز مؤید همین مطلب است.
The Famous cities are constantly trying to establish themselves as one of the new ideas for consolidating their place. One of these ideas is a creative city. By joining the Creative Cities Network, Cities are seeking to increase their economic power and have worked to develop policies and strategies to achieve this growth, one of which is urban branding, because the main urban branding role is to contribute to the city's economic growth. The purpose of the present research is to present a model of urban branding to realize the concept of a creative city using data base theory and emphasizing Urmia city. The purpose of the present research is to present a model of urban branding to realize the concept of a creative city using the data base theory and emphasizing Urmia. The method of data collection is a profound semi-structured interview with experts. The statistical society includes senior managers of the municipality, faculty members of the arts and urban group, city councils, and so on. Sampling was used for purposeful sampling and chain reference technique. Theoretical saturation up to the 16th was somewhat formed, but the research process continued until the 21st century. The coding method was used to interpret the data. The results of selective coding, the causal conditions, the ground conditions and the intervening conditions, affect the urban branding phenomenon. One of the most important prerequisites for branding is joining a creative network of cities. By joining this network, the ground for creativity is provided among all segments of society, and in some way the atmosphere or atmosphere of creativity is governed by society. Such a community is appealing to creative human capital, thus raising social capital in such a society. With the rise of social capital, political and economic and physical areas are also being fostered, and a ground for comprehensive development is provided. Since branding is not an end in itself and targets such as economic sustainability, credit enhancement, urban image, city image improvement, etc., and also pointing out that the idea of a creative city attempts to qualify the image of a city For citizens, it can be enhanced, we can take the position of a creative city and achieve economic sustainability with the ultimate goal of urban branding. The implications of this template also confirm this.
https://jrd.ut.ac.ir/article_68414_913c9de36d6d06de67f1cc4fd7e20909.pdf
برندسازی شهری
پایداری اقتصادی
شهر خلاق
urban branding
creative city
economic sustainability
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
توسعه محلی (روستائی-شهری)
2008-8981
2783-0748
2018-05-22
10
1
137
158
10.22059/jrd.2018.68442
68442
مطالعۀ جامعهشناختی درک بومی سالمندان از توانمندی در جامعۀ روستایی (مورد مطالعه: روستای لریجان، شهرستان محلات، استان مرکزی)
Sociological study of the elderly native perception of ability in rural community (case study: Larijan village, Mahallat city, Markazi province)
مهدی طالب
taleb@ut.ac.ir
1
مریم ملایی
mollaie.maryam@ut.ac.ir
2
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران. تهران، ایران
کارشناس ارشد توسعه روستایی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. تهران، ایران
به منظور نیل به توسعۀ محلی، باید به مشارکت تمام افراد اجتماع توجه شود. سالمندان نیز به عنوان بخشی از جامعه، از اهمیت بالایی برخوردارند. به نظر میرسد، پیششرط نقشآفرینی مؤثر سالمندان در توسعۀ محلی یک اجتماع، شناخت مؤلفههای مؤثر و اتخاذ استراتژیهای مناسب به منظور ارتقای هرچه بیشتر توانمندی آنان است. در پژوهش حاضر، مقولات ارتقادهندۀ وضعیت توانمندی سالمندان بررسی شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر سالمندان روستای لریجان شهرستان محلات در استان مرکزی بودهاند. به منظور جمعآوری اطلاعات از روش تحلیل موضوعی در رویکرد کیفی استفاده شده است. تکنیکهای جمعآوری اطلاعات عبارتاند از: مشاهده مشارکتی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و روشهای زمینهنویسی. برای تحلیل دادهها از کدگذاری و مقولهبندی استفاده شده است. به منظور غنای هرچه بیشتر دادهها از مجموع 17 مصاحبۀ انجامشده، 12 مصاحبه که بهترین کیفیت را داشته انتخاب و تحلیل شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مهمترین عوامل ارتقادهنده و مؤثر در رشد توانمندی سالمندان عبارتاند از: سرمایۀ اطلاعاتی، سلامت و توانایی انجام کار، دارا بودن همسر، سواد و تحصیلات، مشارکت مذهبی، شبکۀ حمایتی فرزندمحور، شبکۀ حمایتی خویشاوند- دوستمحور، استقلال فکری و استقلال عملی، قدرت چانهزنی و نفوذ کلام، کمتوقعی و تقدیرگرایی، آموزههای فرهنگ روستایی و برخی از موارد دیگر که در ضمن پژوهش بیان شدهاند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، ترکیب و پیوستگی عاملیت و ساختار فرصت در ارتباط با ارتقا یا تضعیف توانمندی، تفکیکناپذیر است. در نتیجه به منظور هرگونه تحلیل و برنامهریزی میبایست به این ارتباط دوسویه توجه شود.
In order to achieve local development, the participation of all people in community should be considered. The elderly as a part of the society, are supposed to play an effective role in the community. It seems that identifying effective components in promoting the ability of this group and adopting appropriate strategies to enhance the elderly capacity for playing more effective role in the local development of a society are precondition for an effective role of the elderly to play in local development. Based on the main purpose of this paper, the promoting ability of the elderly is studied. Participants in this study have been elderly people of Larijan village of Mahallat city in Markazi province. In order to collect data, thematic analysis method in qualitative approach has been used. The data collection techniques are participant observation, semi-structured interview and ground-writing methods (note taking). For data analysis, coding and categorization have been used. To increase richness of the data 12 out of total 17 interviews with the highest quality have been selected and analyzed. According to the survey’s results, the most important promoting factors effective in the development of the elderly ability are informational capital, being healthy and able to work, having spouse, literacy and education, religious participation, child-based supporting network, relative and friend -based supporting network, intellectual and practical independence, the ability of bargaining and eloquence, being contented and fatalism, rural culture teachings and some other factors mentioned in the survey. Considering this survey’s results, the combination and continuity of agency and opportunity structure related to promotion or weakening of ability are inseparable. As a result, for any analysis or planning, this mutual relation should be considered.
https://jrd.ut.ac.ir/article_68442_f39373a43c3105aca95c490a0c59245a.pdf
توانمندی
سالمندان روستایی
ساختار فرصت
درک بومی
عاملیت
ability
rural elders
opportunity structure
native perception
agency